Monday, August 31, 2009

Arz Odası

Mengadap Sultan Setambul XIX

Ialah Audience Hall atau balairong seri sultan Setambul. Dibina betul-betul di belakang Bab-üs Saadet dengan tujuan laman ketiga yang menjadi kawasan peribadi sultan tidak kelihatan dek orang luar. Selepas mesyuarat di bawah kubah tamat, setiap wazir mesti masuk seorang demi seorang melaporkan kepada sultan. Sultan akan duduk di atas takhta yang kelihatan seperti katil, bentuk takhta yang biasa bagi kerajaan-kerajaan besar sebelah timur.

Wazir yang menunjuk aksi yang baik akan dihujani dengan hadiah, pangkat dan jawatan tinggi manakala wazir yang menunjukkan aksi yang buruk kononnya bakal dicekik oleh sida-sida yang pekak dan bisu. Allahua'lam. Balairong seri sultan juga menerima duta-duta luar untuk upacara mencium kelim jubah sultan, adat istiadat biasa zaman pertengahan ketika mengadap raja tak kira di timur atau barat.


Pintu masuk ke balairong seri. Di sebelah kanan ada air pancut binaan Sultan Sulaiman I yang ada inskripsi Parsi berbunyi 'air pancut kemurahan hati, keadilan dan selautan kebajikan'. Kalau dapat tengok di hujung bawah sebelah kiri akan ternampak kisi-kisi tingkap dari emas tempat pameran hadiah-hadiah dari duta-duta untuk sultan.


No comments: