Saturday, June 26, 2010

Dolmabahçe Sarayı

Mengadap Sultan Setambul XXXIII

Kami tak masuk Dolmabache. Sampai sana (esoknya) dah maghrib, dah lewat, dah sejuk, dah penat, dah malas.

Dolmabache (taman berisi), istana terakhir dan terbesar kerajaan Osmaniyyah. Diperintah bina oleh Sultan Abdulmecid I sepadan dengan Tanzimat (reformasi) yang dibawa beliau iaitu pemodenan Empayar Osmaniyyah.

Dolmabache menelan belanja sebanyak lima juta keping wang emas. Kalau istana Topkapi dahulu banyak dihiasi dengan keping-keping jubin dari Iznik, istana baru ini banyak dihiasi dengan kristal dan saduran emas.

Sesuai dengan Tanzimat, Dolmabache ialah istana pertama seumpamanya dibina dengan gaya barat. Dengan gabungan tiga jenis senibina iaitu Baroque, Rococo dan sedikit Neoclassical. Apa itu gaya Baroque dan Rococo? Bayangkan sebuah bangunan yang dihiasi dengan icing dan renda-renda.

Pada zaman Sultan Abdulhamid II (yang orang-orang berjuang kenal sangat tu), baginda berpindah semula ke Istana Yildiz dari sini kerana takut terdedah kepada serangan laut. Setelah Atarturk merampas istana ini, beliau mati di dalamnya dan semua jam dimatikan pada waktu matinya iaitu 9.05 pagi.

Kawasan istana terlalu luas sampai saya konfius mana satu Dolmabache. Sebahagiannya dah bertukar menjadi hotel lima bintang. Yang akhir itu ialah Masjid Dolmabache.

2 comments:

Zulfahmi Haron said...

rugi x masuk..

Look87 said...

blogwalking, nice to see your blog.
it is a great and a good blog.
please visit my blog, leave a comment, and follow me too.
you also can order new movie for free, please leave comment to do it.
after you order, i will post link download the movie which you order.
onemore, you can auto link exchange with me.
thank you.
and friendsgreeting.