Friday, September 21, 2007

Nasi Tumpang



Ini bukan satar. Jangan tertukar

Orang Kelantan punya satu budaya di mana hampir setiap rumah di segenap tingkat sosial tidak memasak sarapan. Sebaliknya sarapan dibeli. Secara umum, nasi menjadi pilihan sarapan dan ada empat jenis nasi yang dibuat sarapan.

Nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang dan nasi lemak (sudah menjadi nasi sarapan yang universal).

Sekali-sekala ada setengah-setengah kedai menjual nasi kapit/impit.



Inilah dia nasi tumpang. Jarang-jarang boleh jumpa. Melainkan atas pasar. Kata orang nasi tumpang paling sedap boleh dapat di Pasir Hor. Tapi mesti beli sebelum jam sembilan. Jika tidak putus harapan.

Nasi tumpang berbentuk kon. Nasinya termampat macam nasi kapit. Lauknya diletak pada tapak (base) kon. Lauk yang biasa dipakai ialah sambal atau masak lemak udang. Kemudian ada sedikit sambal kelapa. Seperti kebiasaan orang Kelantan, kuah dibubuh hanya sekadar sesudu kalau tidak setitik.

Selamat bersahur.

p/s: Di Terengganu, ada yang bersarapan dengan nasi minyak? Nasi dagang Terengganu putih seperti nasi biasa, nasi dagang Kelantan pakai beras khas. Nasi lemuni hanya terdapat di utara semenanjung dan semakin pupus dengan pupusnya pokok lemuni. Di Johor, nasi ambeng menjadi kebiasaan untuk sarapan.

2 comments:

Anonymous said...

dop ajin jjupo...
nasi dagey ajin...
smt ssahur.

sis_aflah said...

salam..

pernah makan nasi tumpang, tapi lama dulu.. oo mmg ramai yg beli je sarapan ek, ingtkan kitorg kt umah je.. huhu..