Tuesday, February 16, 2010

Dewan Hypostyle

30 Tahun Revolusi Islami XXVI

Adapun selepas, masjid zaman Nabi dibina dengan asas takwa. Berdinding tanah liat, bertiang batang tamar dan berbumbung pelepah tamar. Kalakian masjid selepas itu banyak mengikut pelan Nabi dalam mebina masjid.

Masjid-masjid awal dalam Islam dibina dengan ringkas. Kawasan terbuka (sahn) di tengah dan dewan hypostyle (riwaq) di keliling. Hypostyle merujuk kepada dewan yang punya siling rata dan cuma bertiang.

Jame Masjid yang asal yang dibina pada zaman Abbasiah adalah dalam bentuk ini. Pun, kesannya telah tenggelam ditelan zaman. Masuk zaman Seljuk mereka meneruskan bentuk dewan hypostyle dan penggunaan batu-bata kecil dalam binaan di samping tambahan-tambahan lainnya.

Lamun, tiang dewan ini tidak menyokong siling rata. Sebaliknya megampu kubah-kubah kecil yang setiap kubah corak susunan batu-batanya berlainan antara satu dengan yang lain. Selain itu, puncak kubah sengaja dilubangkan bagi tujuan pencahayaan.

Maka begitulah ...

3 comments:

chikara said...

kalau kat msia buat macam ni kubah berlubang banjir la bila tengkujuh...apa nama masjid ni ye?

chikara said...

kalau kat msia buat macam ni kubah berlubang banjir la bila tengkujuh...apa nama masjid ni ye?

Amermeftah said...

sebab diorang jarang hujan la buat mcm ni, tp kadang tu salji pun turun jugak, nama masjid ni Jameh Masjid (masjid jamek)