Wednesday, June 01, 2011

Across the Nile


Aku sangat teruja sebenarnya. Tak tahulah kalau orang yang tengok aku nampak macam biasa saja. Maklumlah lepas enam tahun duduk di sini tambah dengan tahun-tahun subsidinya ini baru pertama kali aku naik. Memang dah biasa naik felucca di Tahrir sana nun tapi aura kat sini lain. Terasa macam tengah naik penambang nak seberang Sungai Yangtze dalam filem wuxia.

Ini memang pengangkutan biasa budak-budak Malikul Saleh. Dulu-dulu Sob selalu naik kalau nak ke Kheyr Zaman, Manyal dengan cepat dan murah. Tambang sehala nus genih. Kalau kayuh sendiri percuma. Sebab tu Mamat mula-mula nak cuba tapi bila sampan dah lari budak pendayung tu pun nak ambil alih balik.

Child Labor beb. Bukan senang nak kayuh dengan arus lagi walaupun nampak tenang. Lagipun sampannya besar jugak. Dulu aku ingat kecik macam dalam Pendekar bujang lapuk tu saja. Lagipun tengoklah dayung dia, batang kayu bodoh saja, lurus tak lebar dan leper macam yang biasa. Kesian tengok budak tu, muka penat memanjang. Tauke kat seberang kutip duit.

Dulu aku pernah angan-angan nak buat novel dengan tajuk yang sama. Kisah seorang pecundang -loser- yang pergi jalan-jalan shopping di Alpha Market, Dokki dan tiba-tiba negara jiran dah serang seberang sana sungai dalam rancangan negara besar dorang. Semua jalan ke seberang tutup dan dia terperangkap di seberang sini sungai dan macam mana dia bersama-sama warga tempatan berjuang mencari jalan ke seberang seterusnya membebaskan negara tumpangan dan mengusir musuh. Khayal gila.

No comments: