Denai-denai Damsyik
Telah sepakat pada jam lapan, tapi masing-masing kerinan. Jam sepuluh baru keluar.Tiba di rumah Syed Nahar...budak-budak itu pun baru bangkit saja. Hari ini sendiri-sendiri sahaja. Ust Nasir tidak membareng. Ada kuliah. Munir sahaja jadi pemandunya. Dia sudah kali kedua datang.
Kerinan
Telah direncana untuk bergerak esoknya pada jam lapan pagi. Ust Nasir walaupun berkuliah tetap mahu menunjuk jalan kerana kuliahnya bermula sedikit lewat. Pada jam sepuluh. Semalam sudah lelah berjalan dan malam pula tidur lewat. Pagi itu, usai bangkit subuh tidur semula. Kemudian, Mede Sapar mengejutkan. Sudah jam sembilan tiga puluh! Aduh, kerinan. Kesiangan. Rumah itu sudah sepi. Tuan-tuan rumah di bilik sebelah itu mungkin sekali sudah ke kuliah. Langsung tidak berbunyi. Mede Sapar sudah siap siaga dengan air bau semerbak melitup badan seperti biasa. Dia naik atas tangga gegar itu mahu memeriksa Ust Nasir sementara aku mandi.
Selesai. Aku pun turut naik tangga goyang itu. Atas sutuh itu angin tiup kuat. Tapi terhalang dek gebar-gebar kanvas di keliling dan di atas. Di situ tempat jemuran mereka dan ada sebuah mesin basuh di situ. Cuma ada sebuah bilik di situ. Bilik Ust Nasir. Nyata dia juga turut kerinan. Aku tidak masuk kerana segan dan takut dia pula yang segan. Cuma terdengar bualan Mede Sapar dengan Ust Nasir sambil cuba-cuba untuk melihat ke luar tapi gagal.
Budak-budak di rumah Syed Nahar pun tidak datang lagi. Kerinan jugalah itu. Akhirnya aku dan Mede Sapar pun keluar berdua sahaja melalui denai-denai Damsyik yang masih sunyi. Ust Nasir berkali-kali meminta maaf kerana tak dapat meneman tetapi dia ada bekalkan kami dengan dua helai peta Damsyik. Tidak apa, Munir pun boleh jadi penunjuk jalannya.
Di rumah Syed Nahar, tuan-tuan rumah bersembilan sudah tiada. Hazri yang membuka pintu dan hanya dia yang jaga. Baki lagi masih bergelimpangan. Sambil-sambil menunggu mereka sedia aku curi peluang melihat rumah aneh itu dengan lebih dekat.
Ya, aneh sekali. Dapur mereka duduk di tengah-tengah jalan naik ke tingkat dua. Dan pintu dapur pula duduknya tinggi sedikit dari tangga. Kalau mau memasak harus melompat sedikit ke dapur. Dalam pada itu, Fatah pulang. Dia mau gorengkan nasi untuk kami. Sudah berbelah bahagi, kalau mau terima kami sudah lewat, kalau menolak kasihan dia pulang awal semata kerana kami. Akhirnya sepakat menolak pelawaannya walaupun kedua belah pihak berkeras. Fatah mengalah.
Falafel Yasser
Keluarlah ke kota Damsyik dengan ingat-ingat lupa jalan yang ditunjuk Ust Nasir semalam. Kami melintas sebuah pejabat kerajaan, balai polis barangkali. Pada atas gerbangnya tertulis slogan
سورية للأسد الأسد للأبد
(Syria untuk Al-Asad, Al-Asad berabad-abad/selamanya)
Aduh, karat nasionalis campur taksub dictatorship. Abang Mat (Mohammad Hosni Mubarak) kita pun tidak sefanatik begini. Kelakar!
Masing-masing lapar. Jadi menjenguk-jenguk kedai makan. Terjumpa sebuah kedai falafel. Jadi makan di situ sahaja.
Bagi mereka yang pernah ke timur tengah pasti biasa melihat atau memakan falafel. Tapi kalau ke Mesir tidak kan terjumpa falafel melainkam to’miah sahaja. Maka, apakah bezanya falafel dan ta’meya? Adapun kedua-duanya adalah makanan atau snek utama timur tengah yang dibuat daripada kacang fava atau chickpeas (aku tidak tahu dalam bahasa melayu, kacang butir yang selalu dijual di stadium atau tempat ceramah) atau kedua-duanya sekali. Kacang ini direndam, dikisar bersama daun kayu apa entah dengan mesin yang unik kemudian digoreng.
Bedanya ialah, falafel dibentuk dengan acuan khas dan dimakan dengan roti pita gulung. Ta’meya dibentuk dengan tangan dan dimakan dengan roti ‘eish.
Di dalam kedai falafel tersebut, ada gambar pengasasnya seperti juga di Mesir. Tetapi di bahagian bawahnya ditulis Al-Fatihah tidak seperti di Mesir. Di tepi peti Pepsi itu ada sebuah water cooler moden yang mengekalkan konsep bandar-bandar lama Islam timur tengah iaitu menyediakan tempat minum air bagi orang ramai. Pada air sabil itu tertulis, disumbang oleh filan bin fulan sedekahkanlah al-fatihah untuknya...
Masjid Besar Umawi
Beruntung duduk di Bab Shrijeh. Kerana kami duduk di pinggir kalau pun tidak di dalam Kota Lama Damsyik. Jalan-jalan sedikit di celahan pasar, sudah sampai di Masjid Besar Umawi. Seperti sudah berjanji, kami tiba baik-baik sahaja zohor. Solatlah di situ. Pun tiada sempat mendengar azannya yang dikatakan dilaungkan serentak tiga atau lebih muadzzin.
Umat Syam rukuk dan sujud dengan pendek. Sama seperti di tanah air. Umat Mesir rukuk dan sujud mereka panjang-panjang, lama-lama.
Ruang solat dalam masjid pendek tetapi sungguh lebar. Memuatkan makam kepala Nabi Allah Yahya. Yang telah menyampaikan risalah kepada raja Rom yang mahu menikahi anak saudaranya sendiri. Nabi Allah Yahya menegah dan raja ingkar lalu nabi Allah itu dipancung.
Setelah bertanya seorang makcik, katanya inilah tempat kononnya dipancung kepala nabi Allah yang mulia dan ditadah kepalanya. Tiba-tiba ada orang buat-buat alim tiada mahu bergambar di dalam masjid. Aku pun tersekat angin dan kuranglah gambar di bahagian dalam.
Masjid ini asalnya ialah gereja St. Joh The Baptist, untuk Nabi Yahya juga. Setelah Damsyik dibuka, umat Islam mungkin sekali belum mampu membina masjid. Maka mereka menumpang atau menyewa sebahagian gereja ini dan telah bersepakat, Jumaat untuk muslim dan Ahad untuk nasara. Lama-kelamaan umat Islam diriwayatkan membeli seluruh bangunan gereja ini. Lamun, kedapatan riwayat barat yang mengatakan gereja itu diruntuhkan dan masjid yang datang sekarang ada ini adalah binaan yang baru.
Menara yang dipanggil Menara Pengantin.
Kubah Helang yang letaknya betul-betul di tengah ruang solat utama. Sama betul dengan mihrab. Barangkali.
Mozek emas. Ciri unik pada masjid ini. Dikatakan tinggalan yang kekal daripada gereja. Mozek menggambarkan keadaan kota Damsyik dan kemakmurannya.
Di sini juga dikatakan antara tempat ditanam kepala cucu Rasulullah yang mulia, Sayyidina Hussein selain di Mesir. Tidak masuk kerana sedang islah.
Pancur air buat ambil wudhu'.
Binaan yang paling popular di masjid ini, Beit El-Mal.
Menara yang dipanggil Menara Isa. Kerana diriwayatkan dari riwayat yang datang entah dari mana, Nabi Allah Isa akan muncul di sini pada akhir zaman nanti.
Ruang legar masjid cukup luas. Sampaikan tidak sempat diberi perhatian. Penuh tahi burung.
Telah sepakat pada jam lapan, tapi masing-masing kerinan. Jam sepuluh baru keluar.Tiba di rumah Syed Nahar...budak-budak itu pun baru bangkit saja. Hari ini sendiri-sendiri sahaja. Ust Nasir tidak membareng. Ada kuliah. Munir sahaja jadi pemandunya. Dia sudah kali kedua datang.
Kerinan
Telah direncana untuk bergerak esoknya pada jam lapan pagi. Ust Nasir walaupun berkuliah tetap mahu menunjuk jalan kerana kuliahnya bermula sedikit lewat. Pada jam sepuluh. Semalam sudah lelah berjalan dan malam pula tidur lewat. Pagi itu, usai bangkit subuh tidur semula. Kemudian, Mede Sapar mengejutkan. Sudah jam sembilan tiga puluh! Aduh, kerinan. Kesiangan. Rumah itu sudah sepi. Tuan-tuan rumah di bilik sebelah itu mungkin sekali sudah ke kuliah. Langsung tidak berbunyi. Mede Sapar sudah siap siaga dengan air bau semerbak melitup badan seperti biasa. Dia naik atas tangga gegar itu mahu memeriksa Ust Nasir sementara aku mandi.
Selesai. Aku pun turut naik tangga goyang itu. Atas sutuh itu angin tiup kuat. Tapi terhalang dek gebar-gebar kanvas di keliling dan di atas. Di situ tempat jemuran mereka dan ada sebuah mesin basuh di situ. Cuma ada sebuah bilik di situ. Bilik Ust Nasir. Nyata dia juga turut kerinan. Aku tidak masuk kerana segan dan takut dia pula yang segan. Cuma terdengar bualan Mede Sapar dengan Ust Nasir sambil cuba-cuba untuk melihat ke luar tapi gagal.
Budak-budak di rumah Syed Nahar pun tidak datang lagi. Kerinan jugalah itu. Akhirnya aku dan Mede Sapar pun keluar berdua sahaja melalui denai-denai Damsyik yang masih sunyi. Ust Nasir berkali-kali meminta maaf kerana tak dapat meneman tetapi dia ada bekalkan kami dengan dua helai peta Damsyik. Tidak apa, Munir pun boleh jadi penunjuk jalannya.
Di rumah Syed Nahar, tuan-tuan rumah bersembilan sudah tiada. Hazri yang membuka pintu dan hanya dia yang jaga. Baki lagi masih bergelimpangan. Sambil-sambil menunggu mereka sedia aku curi peluang melihat rumah aneh itu dengan lebih dekat.
Ya, aneh sekali. Dapur mereka duduk di tengah-tengah jalan naik ke tingkat dua. Dan pintu dapur pula duduknya tinggi sedikit dari tangga. Kalau mau memasak harus melompat sedikit ke dapur. Dalam pada itu, Fatah pulang. Dia mau gorengkan nasi untuk kami. Sudah berbelah bahagi, kalau mau terima kami sudah lewat, kalau menolak kasihan dia pulang awal semata kerana kami. Akhirnya sepakat menolak pelawaannya walaupun kedua belah pihak berkeras. Fatah mengalah.
Falafel Yasser
Keluarlah ke kota Damsyik dengan ingat-ingat lupa jalan yang ditunjuk Ust Nasir semalam. Kami melintas sebuah pejabat kerajaan, balai polis barangkali. Pada atas gerbangnya tertulis slogan
سورية للأسد الأسد للأبد
(Syria untuk Al-Asad, Al-Asad berabad-abad/selamanya)
Aduh, karat nasionalis campur taksub dictatorship. Abang Mat (Mohammad Hosni Mubarak) kita pun tidak sefanatik begini. Kelakar!
Masing-masing lapar. Jadi menjenguk-jenguk kedai makan. Terjumpa sebuah kedai falafel. Jadi makan di situ sahaja.
Bagi mereka yang pernah ke timur tengah pasti biasa melihat atau memakan falafel. Tapi kalau ke Mesir tidak kan terjumpa falafel melainkam to’miah sahaja. Maka, apakah bezanya falafel dan ta’meya? Adapun kedua-duanya adalah makanan atau snek utama timur tengah yang dibuat daripada kacang fava atau chickpeas (aku tidak tahu dalam bahasa melayu, kacang butir yang selalu dijual di stadium atau tempat ceramah) atau kedua-duanya sekali. Kacang ini direndam, dikisar bersama daun kayu apa entah dengan mesin yang unik kemudian digoreng.
Bedanya ialah, falafel dibentuk dengan acuan khas dan dimakan dengan roti pita gulung. Ta’meya dibentuk dengan tangan dan dimakan dengan roti ‘eish.
Di dalam kedai falafel tersebut, ada gambar pengasasnya seperti juga di Mesir. Tetapi di bahagian bawahnya ditulis Al-Fatihah tidak seperti di Mesir. Di tepi peti Pepsi itu ada sebuah water cooler moden yang mengekalkan konsep bandar-bandar lama Islam timur tengah iaitu menyediakan tempat minum air bagi orang ramai. Pada air sabil itu tertulis, disumbang oleh filan bin fulan sedekahkanlah al-fatihah untuknya...
Masjid Besar Umawi
Beruntung duduk di Bab Shrijeh. Kerana kami duduk di pinggir kalau pun tidak di dalam Kota Lama Damsyik. Jalan-jalan sedikit di celahan pasar, sudah sampai di Masjid Besar Umawi. Seperti sudah berjanji, kami tiba baik-baik sahaja zohor. Solatlah di situ. Pun tiada sempat mendengar azannya yang dikatakan dilaungkan serentak tiga atau lebih muadzzin.
Umat Syam rukuk dan sujud dengan pendek. Sama seperti di tanah air. Umat Mesir rukuk dan sujud mereka panjang-panjang, lama-lama.
Ruang solat dalam masjid pendek tetapi sungguh lebar. Memuatkan makam kepala Nabi Allah Yahya. Yang telah menyampaikan risalah kepada raja Rom yang mahu menikahi anak saudaranya sendiri. Nabi Allah Yahya menegah dan raja ingkar lalu nabi Allah itu dipancung.
Setelah bertanya seorang makcik, katanya inilah tempat kononnya dipancung kepala nabi Allah yang mulia dan ditadah kepalanya. Tiba-tiba ada orang buat-buat alim tiada mahu bergambar di dalam masjid. Aku pun tersekat angin dan kuranglah gambar di bahagian dalam.
Masjid ini asalnya ialah gereja St. Joh The Baptist, untuk Nabi Yahya juga. Setelah Damsyik dibuka, umat Islam mungkin sekali belum mampu membina masjid. Maka mereka menumpang atau menyewa sebahagian gereja ini dan telah bersepakat, Jumaat untuk muslim dan Ahad untuk nasara. Lama-kelamaan umat Islam diriwayatkan membeli seluruh bangunan gereja ini. Lamun, kedapatan riwayat barat yang mengatakan gereja itu diruntuhkan dan masjid yang datang sekarang ada ini adalah binaan yang baru.
Menara yang dipanggil Menara Pengantin.
Kubah Helang yang letaknya betul-betul di tengah ruang solat utama. Sama betul dengan mihrab. Barangkali.
Mozek emas. Ciri unik pada masjid ini. Dikatakan tinggalan yang kekal daripada gereja. Mozek menggambarkan keadaan kota Damsyik dan kemakmurannya.
Di sini juga dikatakan antara tempat ditanam kepala cucu Rasulullah yang mulia, Sayyidina Hussein selain di Mesir. Tidak masuk kerana sedang islah.
Pancur air buat ambil wudhu'.
Binaan yang paling popular di masjid ini, Beit El-Mal.
Menara yang dipanggil Menara Isa. Kerana diriwayatkan dari riwayat yang datang entah dari mana, Nabi Allah Isa akan muncul di sini pada akhir zaman nanti.
Ruang legar masjid cukup luas. Sampaikan tidak sempat diberi perhatian. Penuh tahi burung.
No comments:
Post a Comment