Wednesday, June 02, 2010

Bangunan Umno Turki

Mengadap Sultan Setambul XXXII

Antara bangunan yang mula-mula sekali jumpa di tebing sebelah Eropah. Sekali pandang mcm logo Umno, tapi agaknya bangunan persatuan nelayan dan perikanan tak pun persatuan kelasi dan pelaut.

Masa kami di Turki, dunia Islam mencanangkan Recep Tayyip Erdogan sebagai hero kerana lantang terhadap Shimon Peres dan berjalan keluar dari Forum Ekonomi Dunia. Hari ini sekali lagi beliau lantang dalam parlimen setelah Flotilla Kemanan Gaza diserang dengan mengatakan Israel jangan menguji kesabaran Turki.

Turki sekarang adalah sebuah regional power di Timur tengah dan diramalkan orang (oleh Harun Yahya sebenarnya) bakal menjadi salah satu superpower pada masa akan datang selain EU, Russia, China, India dan Brazil. Menurut ramalan itu ia bakal menjadi ketua dalam kesatuan negara-negara Islam berbangsa Turki seperti Kazakhstan, Azerbajian, Turkestan.

"Turkey possesses a perspective and power, a mission inherited from the Ottoman Empire, that will put an end to such negativities in the region as anarchy, disorder, hunger, poverty, fear and oppression. A state that ran a world empire will again shape the world in the years to come.”

Ya, marilah kita pun menuju kepada nur itu yang terbit dari balik gunung-ganang Isparta dan bakal menerangi (illuminate) kembali kota Istanbul ...

3 comments:

Tepi Sungai Batu said...

Salam,
Dalam PAS pun ada 'kumpulan Erdogan'.....'Hidup Erdogan'!

PINATBATE said...

betullah..macam logo umno

Adam Lee said...

mungkin saja Salehuddin bangkit dari Turki!