Tuesday, June 15, 2010

Hero Ain Jalut

Dalam usrah dan jilsah yang biasa kita duduki, biasa kita mendengar orang menyebut nama Sultan Saifuddin Qutuz sebagai salah seorang hero Islam. Ada seorang lagi hero yang selalu dilupakan bila membincangkan pertempuran Ain Jalut iaitu Baibars.

Namanya ialah al-Malik al-Zahir Ruknuddin Baibars al-Bunduqdari Abu al-Futuh atau Baibars the Crossbowman. Bertubuh besar, berkulit putih dan ada selaput pada salah satu matanya yang kebiruan.

Baibars yang sebelum ini menjadi hero dalam Perang Salib Ketujuh menjadi dijemput menjadi second-in-command selepas Sultan Qutuz.

Dalam pertempuran Ain Jalut, tentera Mamluk mengenakan strategi Monggol ke atas mereka sendiri iaitu dengan mengumpan musuh ke dalam 'bottleneck'. Baibars dengan beraninya mengetuai kumpulan kecil yang menjadi umpan dengan menggunakan taktik gerila -langgar lari.

Selepas kemenangan di Ain Jalut, Baibars dijulang sebagai hero Islam dan sebuah hikayat iaitu al-Sirah al-Zahiriyyah atau Sirat al-Zahir Baibars ditulis menceritakan kisah hidup dan keperwiraannya.

Baibars tidak berhenti di situ saja, bahkan setelah menghapuskan ancaman Monggol beliau terus menumpukan untuk membebaskan Sham daripada tentera Salib dan berhasil merampas kembali beberapa buah wilayah.

Baibars dianggap sebagai pengasas kepada kesultanan Mamluk. Bahkan beliau juga cuba menghidupkan kembali Khilafah Abbasiyyah di Kaherah setelah ia runtuh di Baghdad.

No comments: