Tuesday, November 02, 2010

Aphaea

Kami beli tiket lambat. Berlandaskan konsep 'alang-alang sudah sampai' kami beli juga walaupun mahal. Ada dua bas, satu Cina satu Jepun. Aku pilih naik bas Jepun sebab rasa Cina kampung sangat. I.K. Tan ikut saja. No offence ya.

Nasib kami (aku) baik. Keputusan untuk naik bas Jepun sangat tepat. Sebab kedua-dua bas melawat ke sebuah tempat sahaja yang berbeza. Bas Cina melawat sebuah biara besar Kristen yang sudah tentu bakal membosankan kami (aku) ...

Nun di atas bukit Pulau Aegina tertegaknya sebuah kuil untuk Aphaea. Dewi tempatan untuk kesuburan, pertanian dan perburuan yang disembah secara ekslusif di kuil ini dan di pulau ini sahaja.

Kuil pertama ditujukan untuk Aphaea. Setelah atapnya terbakar dan penguasaan Athens ke atas Aegina semakin jelas, kuil kedua ditujukan bersama-sama untuk Athena dan Artemis selain Aphaea.

Di sekeliling kuil ini terdapat banyak ukiran patung dan arca wira-wira Perang Troya (Trojan). Pedimen sebelah timur menggambarkan Perang Troya Pertama manakala pedimen sebelah barat mempamerkan Perang Troya kedua. Lamun, kesemuanya telah diselamatkan ke muzium.

3 comments:

I.K. Tan said...

Chotto ! Pistachio nuts and pistachio ice creamu ! That was fun. 2 Raya Haji yang lepas.

Cik A said...

ingatkan aritu dah privatekan blog sb tak nak kasi sy bace....

Amermeftah said...

Ah yes! It will always be remembered. This year Mat celebrated raya in the UK

Cik A, siapa kau?