Monday, December 13, 2010

Bachelor Party Untok Israk VI

Sebuah minisiri Bursaid

Akhir

Bila kita fikir pasal Port Said, mesti terbayang baju-baju sejuk di kedai bundle. Tapi Port Said lebih darpada itu. Sebuah diari antik milik seorang gadis keturunan Greek ditemukan dalam longgokkan buku-buku lama di kedai buku Azbekiya Garden -yang dekat Attaba itu- membongkar kisah hidup di situ sekitar hujung abad 19 hingga awal abad 20.

Sejak pembukaan Terusan Suez, Port Said telah berkembang sebagai sebuah bandar pelabuhan yang maju. Sejak zaman hari itu lagi ia menjadi pintu masuk utama orang-oang luar ke Mesir. Dengan itu juga, Port Said menjadi sebuah bandar ekspatriat dengan didiami oleh bangsa-bangsa asing banyaknya dari Perancis, Itali, dan Greece.

Ia bukan sahaja menarik golongan usahawan, malah ia seolah-olah menjadi 'land of opportunity' persis Amerika Syarikat apabila ia menarik kedatangan kaum pekerja dari negara luar. Boleh dikatakan hampir kesemua penduduk Port Said terdiri daripada warga asing. Daripada tauke-tauke besar sehinggalah kuli-kuli kilang. Daripada pengusaha panggung wayang sehinggalah penjual daging.

Ia dibarisi dengan jalan-jalan yang diberi nama dalam bahasa Perancis dan dihiasi dengan menara-menara gereja. Port Said juga seakan-akan terpisah daripada rakyat tempatan. Maka itu, wujudlah tinggalan-tinggalan unik Port Said yang nampak pada rumah-rumah kedainya yang dibina daripada papan dan dihiasi ukiran pula. Malah rumah kedainya yang moden sedikit pun berbeda bentuknya mirip Georgetown dan Parit Buntar -ada kaki lima termasuk ke dalam, kecuali tingkatnya lebih tinggi.

Kami jalan dari tugu sampai jauh. Sudah hampir gelap jadi gambar kabur. Jalan punya jalan punya jalan jumpa orang jual coklat tepi jalan. Berlonggok-longgok coklat-coklat mewah macam Toblerone misalnya dengan perisa-perisa yang jarang jumpa dijual dengan harga murah tiga hingga empat genih sahaja sepapan. Borong coklat banyak-banyak buat buah tangan. Lepak kedai kopi tonton Piala Afrika. Balik sambil cuak dekat tempat tafteesh. Takut diminta unjukkan pasport. Visa sidah mati ...

1 comment:

PINATBATE said...

Bur Said..ada banyak kenangan sepanjang jalan pasar yg berlorong-lorong itu..