Sunday, June 05, 2011

Doner Kebap

Mengadap Sultan Setambul XXXVIII


Macam yang pernah disebut dulu kebab di lain tempat lain rupanya. Di Sham dan Iran kebab bersamaan dengan kofta di Mesir, bosan. Kalau di Turki, Doner Kebab inilah yang hanya bersamaan dengan shawerma di Mesir. Paling lain dan paling mewah ialah di Mesir yang mana kebab ialah daging panggang seketul-seketul sebesar kotak mancis.

Tapi pun kebab ni secara umum ialah apa-apa masakan daging yang dipanggang. Maka tak salah rupa apa pun. Khilaf tu kan rahmat. Kan tak pasal dah dapat makan berjenis kebab. Dari segi bahasa Doner Kebab ialah panggang putar.

Kami jamak dekat jeti. Perut pun lapar. Nak jalan jauh lagi. Jadi cari makan dekat tebing Halij di Eminonu. Di Turki ini makannya mahal. Hari pertama dah terkena makan mahal dekat restoran jadi kali ni murah-murah sudah.

Ada satu gerai jual doner kebab. Kombo yang agak bagus. Murah untuk peringkat Setambul walaupun kalau tukar dengan duit Mesir boleh dapat lagi bagus dengan harga ni. Doner Kebab ni kering sikit kurang juicy. Padanlah dengan harga dan taraf dia. Nasib baik ambil kombo sekali dengan Ayran (Rayeb). Kalau tidak lekat. Makan satu saja walaupun rasa tak cukup. Pekin duit. Jalan depan sikit jumpa satu lagi, murah, beli. Hmmm ... location, location, location.

Masa makan Asle jadi tukang petik kamera. Jadi hujung-hujung kami dedicate skeping untuk dia. Gambar-gambar ni semua Ayip ambik.