Saturday, July 23, 2011

Oppaaa~!


Oppaaa~! Tapi bukannya 'oppa' macam dalam Bahasa Korea (hangul) tu. Tapi 'oppa' yang ini samalah dengan "Olla~!" Yang selalu disorakkan orang Sepanyol ketika tengok laga lembu. Maka seperti yang diajarkan para penari ni, bila masa seronok orang Sepanyol sorak 'olla' tapi orang Greek sorak 'oppa'.

Dalam pakaian tradisi Yunani yang boleh dilihat di sini, kedua-dua lelaki dan perempuan mengenakan skirt. Malah tentera elit mereka pun -evzones- mengenakan skirt untuk upacara dan istiadat rasmi.

Tika berdansa, skirt lelaki yang kembang lebih sebab singkat. Skirt perempuan lebih labuh lagi sopan. Masa menari pun kesopanan kaum perempuan nampak lebih terjaga bilamana mereka kelihatan hanyalah sebagai supporting actor dalam tarian. Kurang terlonjak, terkinja, terpusing, terputar atau terkembang skirtnya.

Sebagai memeriahkan lagi suasana kononnya, para peserta rombongan ditarik sama ke atas pentas -termasuklah aku dengan I.K. Tan. Tapi kitorang tak cukup cool lalu lari senyap-senyap dari depan waktu penari tu tak sedar. Segan siot. Apa pun perhatikan penari lelaki mengimbangkan lutut di atas gelas kaca kemudian cuba berpusing-pusing.

Seronok benar menari, masing-masing belum tahu lagi di tanah besar apa yang menanti ...

Anarki di Athina LIV

No comments: