Sunday, August 14, 2011

Rakyat Rusuh




Sebelum Mesir mula revolusi lagi aku dah ada pengalaman jalan-jal;an celah rusuhan. Kebetulan, rusuhan kota London pun aru surut dan masih panas. Adapaun, beginilah ...

Kapal dah lama berlabuh semua pun dah lama naik bas tapi bas lambat bergerak. Pemandu bas dengan pemandu pelancong sedabg bincang. Rancak tapi serius. Panggilan telefon tak putus-putus. Yang aku paham cuma, Ne, ne, ohi, ohi. Penumpang semuanya santai-santai saja tak tahu apa.Lepas lama bas pun jalan.

Tapi bas tak hantar sampai hotel mcm dibuat pagi tadi. Masuk Medan Syntagma pun tidak. Tinggal di pinggir bandar saja. Agaknya red light district sebab banyak pulak kedai sex toys yang aku perasan. Sampai situ semua pun maklum. Pemandu pelancong beri arahan ketat. Semua mesti bergerak cepat dan ikut rapat. Semua mula kecut.

Kami dibagi-bagi ikut duduk letak hotel dan dipimpim seorang pemandu pelancong. Ibaratnya, rakyat rusuh di Sharia Kasrel Ainy dan kami menyusup di Sharia Sheikh Aly Yousef. Di sebelah kanan kami, Jalan Ermou kalau tak silap, terdengar dentun dentam gas pemedih mata ditembak. Budak-budak muda berhood melontar molotov cocktail. Di depan kami pun sudah ada dua tiga tong sampah besar sengaja dibakar. Akhirnya sampai juga di stesen metro.

Waktu itu aku dengan I.K. Tan mula memandai. Pemandu pelancong pn tak kisah. Tak menang tangan. Kami pergi stesen monastriaki, itu saja stesen yg kami kenal. Cuba keluar ikut Jalan Ermou tapi ada org turun tangga masuk stesen tunjuk isyarat jangan keuar. Aku mula cuak tapi IK Tan tenang lagi. Tebgok peta metro cuba-cuba naik sendiri turun di stesen yang agak-agak dekat dengan jason inn.

Turun di stesen ... Ruopanya jauh lebih dekat banding stesen monastriaki. Kami lea, cepat-cepat balik. Tapi kawasan sekitar nampak sunyi tenang macam tak ada apa berlaku. Malam itu, Athens berasap ...

Tebgok rusuhan London yang sudah, tak sama langsung anak-anak muda berhood di London dan di greece. Di greece mereka bakar bangunan kerana marah, di London mereka bakar bangunan kerana nak mentekedarah. Di Greece mereka ada tujuan dan akhirnya mereka pun berlindung dalam kawasan kampus.

Anarki di Athina LV

3 comments:

Zulfahmi Haron said...

awat banyak sangat typing error ni? type dalam gelap ka?

IK Tan said...

Amazing how you still remember a lot of the detail 3 years on ! That traumatizing was it ?

Amermeftah said...

zul: taip dlm kalut

IK Tan: Good memories thosewere, wait till I tell what happened in egypt three years later haahhaha