Wednesday, April 24, 2013

ثورتنا مصرية



Dengan munasabah pilihanraya yang bakal melanda, molek juga kiranya aku paparkan coretan pengalaman hari-hari rusuhan. Pun pengalaman aku tiadalah sehebat rakan-rakan seangkatan karena aku juga seperti para diktator itu akhirnya meloloskan diri ke Arab Saudi.

Jadi semangat jadi sempadan.

25012011
Hari Polis. Hari yang biasanya dihiasi dengan pertunjukan kekuatan pasukan polis di sepanjang sungai Nil di kota Kairo. Sengaja dipilih golongan anak muda melancarkan tnjuk perasan besar-besaran sebagai mengejek pasukan polis. Simbol kebejatan kerajaan.

Asle, Ayip dan Suib dalam jalan pulang dari kedutaan melalui Medan Tahrir yang penuh azmat dengan para demonstran. Sempat juga memukul gambar berbagai gaya berlatarkan tunjuk perasaan.

Aku kerinan. Yang dapat aku lihat hanyalah rakaman video anak muda Mesir seorang-seorang yang menghalang meriam air. Lagak macam Tank Man di Tiananmen.

26012011
Rabu. Hari-hari seperti biasa. Demonstrasi tinggal saki-baki. Macam biasa, lima orang demonstran dikepung puak polis dari lima buah trak.

Kami macam biasa. Masih mampu main futsal di padang Kelab Zinhom dari senja dan balik malamnya. Tak ada apa-apa.

27012011
Juga hidup diteruskan semacam kebiasaan. Cuma semalam, demonstran berikrar bakal melancar demonstrasi besar-besaran pada hari Jumaat.

Malam. Aku mula tak sedap hati. Amaran demonstran tak boleh dipandang ringan. Aku dapat telah, sesuatu yang besar bakal berlaku. Mula berpesan pada jiran-jiran, rakan-rakan seangkatan dan budak-budak rumah sendiri. Beli bekalan. Aku sendiri langsung ke pasaraya Kheir Zaman angkat telur sepapan sama satu beg megi.

Sambung lepak-melepak di rumah Ayip sebagaimana biasa ...

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI