Saturday, February 24, 2007

Kaherah Banjir Mounira Tiada Air

Tajuk di atas sudah cukup untuk menjelaskan. Demi kesihatan saya turun Metro satu stesen lebih awal. Apabila sampai ke hujung Jalan Falaki atau Jalan Mansour sebenarnya...apa ini?

Jalan Mohamed Ezz El-Arab telah tenggelam! Saya pun jalan dekat lagi. Mungkin ada tempat yang kering. Tiada. Jalan lagi. Mungkin boleh sampai ke Jalan Kasr El-Ainy. Tidak dapat. Harus melintas jalan yang tenggelam. Ada lubang kumbahan di jalan dibuka. Air masuk laju. Memang sungguh banjir. Apakah air Sungai Nil sudah melimpah?

Patah balik. Naik Metro sajalah. Ada bas nombor empat di jalan. Mahu saja tumpang. Biarlah. Ada orang mengharung air. Kaki ayam. Mahu saja mengharung tapi berfikir, gelilah. Kalau di tempat kita tidak apa, kita tahu. Tapi tempat ini...boleh kira tempat kitalah dan sudah tentu kita tahu kotornya Kaherah! Banyak najis, nanti kena infeksi.

Ada anak yang menabur pasir di tepi kaki lima. Kerana air sudah mahu melimpah masuk ke kedainya. Tidak jadi naik Metro. Cari jalan lain. Di sebelah landasan Metro itu. Itu pun ada tempat yang tenggelam. Terpaksa meniti kaki lima yang sempit dengan kereta banyak di jalan. Ruginya tiada kamera. Tiada bahan bukti!

Mungkin sekali paip pecah. Kerana sampai sekarang tiada air...

No comments: