Sunday, February 18, 2007

Merah

Empat hari kelmarin ramainya orang mengenakan baju merah. Kebetulan, saya juga ada memakai kerana hari itu jatuh giliran baju itu. Mulanya saya tidak tahu sampailah Aslam pulang dan khabarkan ramainya orang mengenakan baju merah pada hari itu di kuliah. Kebetulan Aslam juga. Walaupun hari itu pasukan bola sepak Korea tidak beraksi. Manchester United dan Al-Ahly tidak juga. Tapi kerana hari itu hari orang berkasih-kasihan. Kuat sekali orang Mesir berpegang pada hal-hal yang tidak sepatutnya. Di stesen Metro ada orang menjual mawar setengah genih sekuntum. Di jalanan banyak anak-anak gadis membawa hadiah masing-masing dalam bungkusan indah-indah yang juga merah.

Bercakap tentang merah ini, teringat pula saya pada Bah Air Merah. Bah besar yang berlaku di Kelantan dan barangkali juga Terengganu pada tahun 1926 dulu (paling awal direkodkan mungkin). Kemudian berulang-ulang selang 40 tahun. Pada tahun 1967 lebih kurang sekali lagi. Kata orang tua-tua lama, air bah itu warnanya merah. Keruh sahaja barangkali. Bah itu penting sekali dalam hidup orang dulu-dulu. Sampai dijadikan ukuran waktu. Contohnya ada kata-kata begini:

"Tua sangatkah Pak Cu Husin tu?"
"Entahlah, tapi masa bah merah tu dia dah ada."

Sepupu saya ada seorang lahir pada waktu itu. Kata orang tua lagi, kalau hujan mula turun pada malam atau hari Jumaat, alamat payahlah lagi hendak berhenti dan bersiap-siaplah untuk bah...

Menulis tentang bah, teringat pula saya pada orang Johor dan kemudian Jakarta. Kanda saya yang sulung yang tinggal di Kota Tinggi itu tidak dapat pulang beraya haji. Kerana jalan semuanya tutup. Tetapi akhirnya dia pulang juga selepas surut sedikit. Tetapi tidak dapat pulang semula ke Kota Tinggi. Terkena gout!

Artikel berkait:
Sekali Air Bah

1 comment:

Mr W. A. A. said...

Daqahliyyah sebutannya (adapun ejanya: Dakahlya). Bukan Daqhiliyyah or what so ever...