Friday, December 26, 2008

Sheikh Idris

Sheikh Idris pemandu kami. Seorang Siwi lulusan Al-Azhar yang banyak bergaul dengan penuntut Melayu di situ. Kini bertindak sebagai imam dan pengelola Masjid Sidi Soliman. Ustaz Hairul Nizam pernah meriwayatkan pada kami tentang beliau ketika rancangan nak ke Siwa dulu. Ingatkan pak sheikh tua rupanya muda lagi.

Hasil kerap kali menjadi pemandu pelawat Malaysia ke Siwa, beliau tahu sedikit sebanyak bahasa Melayu. Antara perkataan yang dikuasainya ialah:
Panas
Sejuk
Cepat sikit!
Jom naik atas!


Sedang-sedang menyiapkan makanan dalam balai masjid itu Sheikh Idris berkata yang bermaksud," Kalau kamu orang sampai awal sempatlah minum nira." Ya, beliau menyebut perkataan NIRA. Orang Siwi juga membuat air nira seperti yang dibuat di pantai timur (dipanggil tuak) dan utara tanah Melayu. Bukan nira nipah atau kelapa, tapi nira kurma. Malangnya, nira di Siwa hanya ada setakat jam sepuluh setengah pagi sahaja. Agaknya lepas jam itu nira dah tukar jadi arak.

Akibat drebar sialan, orang baik-baik dan lemah-lembut macam Sheikh Idris terpaksa juga marah-marah mengangkat suara. Kasihan.

Gezirah Balah, Gezirah Malah XIII

No comments: