Saturday, September 05, 2009

Kurma Manis

Semalam buka di rumah Ust Hairul

Satu hari Imam Ahmad Ibnu Hanbal sedang solat sunat. Tiba-tiba dia mengangkat tangan menunjuk dua jari (mcm org buat peace). Anak muridnya yang menengok pun tanya kenapa tok guru angkat tangan macam gitu tadi? Imam Ahmad jawab tadi Iblis datang goda aku. Dia kata aku solat tadi tak ada wudhuk. Aku pun cakap kat dia, bawakan aku dua saksi yang adil ...

Satu masa Imam Ahmad Ibnu Hanbal tak nak mengaku al-Quran itu makhluk. Maka dia kena hukum dikurung bersama singa supaya menjadi lauk makhluk Allah itu. Muka Imam Ahmad cukup tenang dan beliau berserah sepenuhnya kepada Allah. Singa itu mengelilingi Imam Ahmad beberapa kali dan tiba-tiba ia datang dan jilat kaki Imam Ahmad. Tapi muka Imam Ahmad yang tadi relaks berubah jadi cemas, terkerut dahi. Bila orang tanya kenapa dia jawab, aku terfikir kalau kaki kena jilat anjing dikira najis berat, tapi kalau kena jilat singa dikira najis berat jugakah?

No comments: