Tuesday, April 20, 2010

Bab al-Nasr 1078M


The Gate of Victory
Jalan sedikit ke sebelah timur daripada Bab al-Futuh kalian akan menemukan sebuah lagi pintu Kota Kaherah yang bernama Bab al-Nasr.

Berbeza dengan dua gerbang yang lain, Bab al-Nasr berbentuk petak mengikut senibina Byzantium lantaran jurubinanya diimpot khas dari Edessa yang ketika itu masih di bawah jajahan takluk Byzantium.

Dikatakan, jurubinanya ialah pelarian Kristen dari Edessa dan mencari perlindungan di Kaherah yang lebih bertolak ansur dalam beragama setelah tempat asal mereka diserang oleh Turki Seljuk yang lebih 'syadid'.

Pengubahsuaian tembok dan benteng serta pintu Kota Kaherah di bawah kelolaan Badr al-Gamali ini juga menandakan permulaan peralihan bahan binaan daripada bata lumpur kepada batu pejal.

Di tengah-tengah gerbang di atas pintu masuk tertulis,

بسم الله الرحمن الرحيم
لا اله الا الله وحده لا شريك له
محمد رسول الله على ولى الله


yang menunjukkan pegangan syiah kerajaan Fatimiyyah dan merupakan segelintir tinggalan syiah yang masih kekal di Kaherah.

Pada zaman Napoleon, panjajah Perancis menamakan semula menara pada Bab al-Nasr. Sebelah dinamakan Tour Courbin sebelah lagi dipanggil Tour Julien.

Ketika ia baru siap dibina pun, pada asalnya ia dinamakan Bab al-'Izz tetapi rakyat jelata lebih selesa dengan nama pintu asal di situ yang dibina oleh Gawhar al-Siqili dan ia lekat sampai hari ini.

Ketiga-tiga pintu kota ini ialah contoh terbaik senibina pertahanan Islam sebelum perang Salib. Pun begitu, pintu kota yang dibina dengan tujuan mempertahankan Kaherah dari serangan Turki Seljuk ini tidak pernah teruji.

1 comment:

malaysia baru said...

TQ krn rajin menulis...
Teruskan & hidupkn budaya menulis.