Tuesday, August 09, 2011

Kalah Perempuan



Salah seorang adik-adik manis di atas pernah kata aku ini kalah perempuan. Kalah perempuan dalam bab jaga kitab. Katanya buku aku itu kulitnya baik lagi macam tak pernah buka walaupun aku rasa dah khatam buku itu. Adik itu jadi segan sampai minta izin aku untuk membalutnya.

Tapi aku agak berhalus dalam mengendalikan buku. Tak kasar membuka setiap halaman sampai terkeronyok atau terlipat jadi macam telinga anjing. Aku buka dari penjuru hujung helai demi helai. Kalau buka pun aku tak kangkang kitab tu luas-luas. Cukup-cukup nampak dibaca saja sebab bukan semua buku dijilid dengan benang. Ada yang pakai gam.

Semua ini pengaruh dan didikan singkat yang aku dapat daripada Bro. Mohiyuddin -sekarang aku yakin Dr. Mohiyuddin- di MCIIUM dulu . Waktu aku nak buat tugasan dalam madah FKM, aku ada pinjam bukunya tentang evolusi yang nipis saja macam makalah. Masa aku pulangkan hujung kulitnya terkelepet. Dia pun sikit marah seraya bercakap, "What is this? (mendecit dan mengeluh), I love my books more than anything."

Waktu sekali-sekala bersembang saran dengan Sidi Hidir, dia pernah cakap pasal jangan sampai hati tertakluk pada dunia. Elok-elok dia sebut pasal itu hati aku tak ada pulak teringat pada harta yang tak ada atau gadis idaman yang tak kesampaian, tapi mata aku pantas menjeling ke arah kotak kargo yang mengandung buku-buku aku seraya terfikir, "Janganlah Tuhan uji aku dengan tarik balik buku-buku ini."

Tapi kadang-kadang buku aku memang cantik sebab memang tak pernah buka. Contohnya waktu Idil nak pinjam buku teks biokimia aku ke kuliah, dia jadi segan-silu nak pakai sebab tuan sendiri pun tak pernah guna.

Hahaha.

2 comments:

djambu puadovich said...

bro. mohiyuddin yg mengejut pelajarnya tatkala subuh menjelma...

Amermeftah said...

yeehaw! mana lagi nak cari lecturer begini, yg pegi cek register kat pak gad sebab nak tgk anak murid dok bilek mana