Wednesday, March 06, 2013

Welcome to the Hotel de la Medina



Aku menapak lagi sampai ke Avenue de France dengan tujuan Grand Hotel de France yang setelah sekian lama aku tadabbur kitab 'Planet Sunyi', sempurna segenap segi. Makin mampir ke Bab Bhar makin mencurigakan, seram-seram suam keadaannya. Walaupun baru lepas tengah hari tapi dah sunyi. Anak-anak muda dengan tangan seluk poket jaket serba hitam yang hudnya menutup kepala berborak (atau nampaknya lebih tepat berbisik) di tepi-tepi jalan setompok sini setompok sana sekali-sekala jeling dekat kita.

Aku tenung kitab aku sampai nak tembus pusing keliling cari hotel tujuan tapi yang aku jumpa pasar basah. Lenguh lumpuh seluruh tubuh tapi tak kira kerana kenangkan nasihat Izwan Kamal Tan yang menyatakan yang penting buat base dulu.

Jumpa juga. Hotel yang menawan, bangunan corak kolonial. Taukenya pun nampak vintej lagi retro. Aku tanya ada bilik kosong? Ada tapi bilik bujang tak ada. Kalau ada pun bilik kelamin. Kemudian aku tanya lagi harganya makannya jambannya. Agaknya Inggeris aku pening. Pengurus hotel cakap, "Je ne comprends pas." Bila aku cakap Arab baru faham.

Kemudian aku nampak ah moi yang naik kapal sekali sampai ke situ. Dia cakap ada telefon semalam dan dengan senang dapat kunci. Wahai, kenapa la aku tak terfikir tempah awal ikut imel. Aku menapak kembali hampa kecewa lantaran hotel harapan tak kesampaian. Sambil membelek-belek kitab marajek aku sampai semula ke Place de la Victoire.

Di depan aku tertegak tak dapat tidak pilihan yang tinggal menurut anjuran kitab rujukan. Hotel de la Medina. Hotel yang lebih rendah diri dan tak sepertinya itu ada kaubter saha tanpa lobi. Mula-mula pintu masuk pun aku tak jumpa sebab tersusuk di celah lorong tepi sebab tingkat bawah bagian depan termuat kantin dan kafe.

Heater di tengah tak berfungsi, lamun saratoga sudah memadai. Di bawah meja kecik itu bungkusan chips Lays kat sana yang tak sedap langsung. Tak boleh lawan Shibsy masry.
  Walaupun bukan musim puncak, tak sangka aku bilik-bilik berisi. Lebih tak sangka, rakyat tempatan yang banyak tumpang. Sesuai dengan statusnya. Runding punya runding, dapat juga aku bilik kelamin dengan harga bilik bujang yakni TD20 semalam. Bukan senang nak dapat hotel di Tunis. Bukan macam Setambul yang terlalu terkenal sebagai kota liburan. Tutup mata pun boleh dapat hostel.

Bayaran bukan secara sekali gus ketika daftar keluar tetapi secara harian. Tak perlu bagitahu berapa malam nak tinggal. Anda boleh duduk seberapa lama yang suka asalkan tiap pagi bayar sewa. Tauke yang mesra bermurah hati mengurniakan aku bilik yang mengadap Place de la Victoire. Tauke seorang brader yang mesra ceria sekali itu agaknya tertanya-tanya status aku. Dia tanya, "Awak semayang tak?"

Untuk hotel ini, makan minum sendiri-sendiri.


Macam Setambul, mingkin Tunis juga ada masalah air. Maka bilik-bilik hotel tak disediakan bilik air melainkan seketul sinki saja. Melainkan bilik untuk keluarga. Jamban harus kongsi. Mandi mesti bayar dengan caj satu dinar sekali mandi. Begitulah konsep hotel di sini ...

Dari Kartago ke Kairouan IV

No comments: