Saturday, November 26, 2005

Ishrab Bi Yameenik Leih?

Israh bi yameenik leih?
3alashan sunnati rasulillah.

Kenapa minumlah dgn kananmu?
Kerana sunnah rasullah.

Kenapa aku namakan benda ni Ishrab Bi Yameenik? Begitu lama aku berfikir sampai kejang otak utk nama benda ni. Berapa byk blog-blog org yg hebat-hebat aku buka utk dijadikan contoh dan sebagai pencetus ilham. Juga telah aku rujuk dua org sifu blogku. Inilah asalnya nama benda alah ini.

Akh Khalid telah dtg menziarahi kami. Seperti biasa, kami menghidangkan keropok. Satu-satunya makanan Malaysia yg mudah yg boleh kami kenalkan dan banggakan. Bangsa Mesir sgt pelik memikirkan bagaimana ikan boleh dipenyekkan sehingga jadi begitu.

Sudah byk kunyah keropok, dahaga. Aku yg kidal ini mencapai gelas dgn tangan kiri lantas meminum dgn lahapnya. Dgn spontan, akh Khalid menegur dgn terang nyata dan jelas,"Akmal, israb bi yameenik."

Teringat Mohiyuddin. Right hand, please.
Begitulah adanya.

No comments: