Monday, November 26, 2007

Jelajah Jordan IV


Gua Tujuh Pemuda



"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahi mereka dengan hidayat petunjuk."



Tempat tidur tujuh pemuda...
Di bahagian atas pintu gua ialah binaan gereja lama. Bertepatan dengan kata Allah pada ayat ke 21 dalam surah yang sama.



Bahagian dalam, keranda batu kecil yang ada lubang itu menempatkan makam anjing tujuh pemuda, Qitmir atau ada yang berpendapat Ar-Raqeem. Ada juga sebuah lubang cahaya yang merujuk kepada ayat ke 17 surah Kahfi.



Macam nak cium Hajar Aswad.
Ada sebuah lagi gua di Turki yang dikatakan gua tujuh pemuda iaitu di Turki. Tetapi dengan bukti-bukti di atas ramai yang lebih kuat mengatakan di sinilah gua yang sebetulnya. Adapun orang-orang palang lebih kuat mengatakan gua di Turki itu. Allahu a'lam.


  • Maksalmina
  • Martinus
  • Kastunus
  • Bairunus
  • Danimus
  • Yathbunus
  • Thamlika
dan
  • Qitmir
Tapi dalam Islam, perincian kisah tidak penting, yang penting ialah pengajaran.



Mega mendung berarak. Satu-satunya hari yang cerah. Esok, lusa dan seterusnya lawatan dibasahi hujan.

1 comment:

Anonymous said...

kuat jjaley!(bnyk duit!)