Tuesday, January 22, 2008

Kaherah: Hujan Bukan Suatu yang Indah

Mawardy Street sudah bertukar menjadi petak sawah. Selepas ini mungkin mesin bajak atau kerbau tenggala pula yang akan lalu.


Harapan untuk menyaksikan Kaherah yang lebih hangat hancur bila hujan (gerimis sebetulnya) gelombang kedua turun malah lebih hebat. Kerana negara ini kurang mendapat hujan atau kerana negara ini ialah Mesir maka longkang atau parit tidak wujud. Hujan di Kaherah bukan suatu yang indah kerana turunnya pada musim dingin bahkan menambah dingin juga kerana becak dan lecah yang menambah muak dan payah. Tapi hujan memang sesuatu yang jarang kerana disambut dengan riuh suara dan jerit anak gadis yang gembira atau sebetulnya lari berlindung daripada kebasahan juga dengan kehadiran penonton di setiap anjung di setiap rumah.

Pada hari itu, matahari kehilangan kuasa dan api tidak lagi panas.

Hujan benar-benar rahmat. Masakan tidak sedangkan Mikail ditugaskan hanya untuk itu. Dr. (barangkali sudah) Mohd Mohiyuddin Mohd Sulaiman pernah membarikan betapa nikmatnya wudhuk di negeri-negeri panas. Barinya lagi ketika di Afghan, kedai-kedainya hanya berlantaikan tanah beralas najis kuda dan keldai. Rotinya pula besar-besar sehingga kalau kalian kerat dua pun sebelahnya boleh dpakai buat selimut.

Katanya lagi, Tanah Melayu itu mungkin sekali terlebih rahmat sampai Kuala Lumpur bisa banjir kilat. Masakan tidak rahmat tidak mahal sedangkan Rasul mengajar doa-doa yang berbagai.

Ya, kali ini giliran orang-orang Pahang. Seperti biasa, tentera merah tetap berderu-deru turun berpencak.


Tuan-tuan dan puan-puan, inilah asal usul kita.
Gambar ini setelah hujan gelombang pertama. Sekarang sudah cerah, malam ini sudah sedikit hangat. Kain rentang dalam gambar di atas memberitahu pembukaan 'Kedai Roti Mounira, dengan Tiknikiyyah I6aliyyah Gadidah'. Insya Allah ada liputan.

Mator gamda awi~

1 comment:

uShop said...

"Odessa, Ukraine: penghujung salji putih yg indah, ada lumpur cokelat yg menanti"

Huh lumpor dlm gambar tu same la cm kat cn skang, time salji tengah mencair+debu kotoran tanah atas jalan...