Monday, November 09, 2009

Satu Tolak Tiga

Paling baik ialah menunggu penjelasan ulama. Lebih baik ialah bertanya terus pada ulama atau sekurangnya pada mana-mana pandai agama.

Serta busuklah orang-orang yang tayang panau di belakang badan sendiri serta membawa mulut tentang hal rumahtangga sendiri ke jiran sebelah-menyebelah.

Adapun dalam banyak-banyak opini yang ditelurkan (pinjam kalimah Idil) tak kira orang kecil besar, hairannya tak ada satu pun yang memberi penjelasan paling ringkas seperti yang diberikan Orang Muar yang lebih berpengalaman iaitu pilihannya mudah saja, kalau tak sanggup melafaz taklik tak payah bertanding awal-awal.

Kemudian ada orang timbulkan soal taksub. Kata Orang Muar lagi, ini bukan soal taksub tapi soal keyakinan. Kalau sudah yakin dengan satu jalan patutlah kita pegang dengan kuat. BUat betul-betul. Kalau orang lain boleh yakin dengan jalan ilmu kenapa tidak orang ini yakin dengan jalan gerakan. Pegang sampai hangit letung lumat le'it (pinjam kalimah Ust Osman 'neraka'). Kalau tak boleh barulah tukar jalan lain. Tapi kalau setakat duduk-duduk atas pagar, masuk jalan ni eh tak yakin, belok ke lorong tu eh tak pasti, buat apa? Bawalah untuk aku apa beza antara yakin dan taksub.

Lagipun berjuang untuk agama itu berjalan seiringan dengan berjuang untuk bini dan keluarga. Saling melengkapi dan menguatkan. Kalau sudah stray to the other side secara moralnya dah hilang bini dan famili walau tak ada taklik pun.

Akhirnya, aku tak minat untuk guna alasan faham. Tapi orang yang kurang berjuang atau di pihak satu lagi kurang mengerti. Orang berjuang meletak Tuhan dan perjuangan untukNya itu di atas podium nombor satu. Orang yang di pihak lagi satu pula terkejut dengan alasan mencampuri siyasah dengan famili. Pisah-memisah ni kan kerja dia orang. Sekular.

Rujuklah ulama dan pandai-pandai agama. Tapi penjelasan yang aku berkenan boleh klik perkataan ini.

3 comments:

Mr W. A. A. said...

Ust Osman 'neraka...' Dok mano eh dio lohni? Sokmo ghoyak, "tengok TV masuk neraka."

Specialnya dia, ingat belako muko anok2 murid dio.

kilah said...

ak sgt agree dgn blog g82 yg ko link kan tu.
mainan umno.
childish sikit kdg2 tp provoke sgguh

Amermeftah said...

ceroj:
hohoho, aku tok rajin jupo che gu kito belako lepas tubek sekolah, tak mengenang budi sungguh, ngepek che gu rosmaidah ...

kilah:
blog g-82 memang best, hikmah yang disampaikan tak berlapis-lapis tetapi stret foward, ini yg kita mau