Friday, December 11, 2009

Madrasah Amir Sarghatmish 1356

Balik memborong dari Maaradh Kutub. Macam tahu-tahu tahun-tahun depan tak akan pergi lagi. Borong banyak dari Darussalam sebab diskaun sampai 60%. Beli sikit-sikit dari Dewan Italia.

Balik borong bonceng belakang Mamat atas motor. Macet sebab lalu ikut Jalan Saliba nan sempit - nanti kita cerita kenapa sempit. Hari dah nak maghrib. Mamat kata ah kita asar kat sini sajalah.

Seberang jalan ada masjid lama yang kami cam dari pintunya saja - aku tak perasan menara atau kubah. Dinding masjid nan buruk. Berhabuk kelabu asap. Malap. Pintu pun lusuh. Kusam ditelan zaman. Bawwab masjid tanya nak naik menara? Tak, kami nak sembahyang asar. Masuk dalam. Cantik.

Lawa. Berlawan dengan dinding luar. Putih kuning. Cerah cahaya. Ada sahn lapang yang ada astaka untuk wudhuk dan pokok-pokok rwnwk hijau dalam pasu macam taman. Hati Mamat mudah tersentuh jadi tenang. Lepak sampai maghrib.

Sebelum balik tanya Bawwab, apa nama masjid ni? Madrasah Amir Sarghatmish. Amboi, pelik pula nama. Bina tahun 757 Hijrah. Dalam abad ke-14 Masihi. Di balik tembok-tembok busuk rupanya ada tempat-tempat wangi.

Macam rumah-rumah Mesir yang luarnya dinding tak plaster macam setinggan tapi dalamnya perabot -serabut?- indah macam istana. Orang Mesir gamaknya pentingkan isi dari kulit.

Jadi kami azam nak cari lagi tempat macam ni.

No comments: