Friday, January 29, 2010

Paris, Kairo, Republik Arab Mesir


Kalau tak mampu ke Paris, lepaklah di Medan Talaat Harb dan nikmatilah pemandangan bangunan-bangunan yang persis Paris. Medan Talaat Harb ialah tempat yang paling anggun di Kaherah dan sering dijadikan latar untuk filem-filem dan klip-klip video penyanyi Mesir.

Walaupun Inggeris menjadi kuasa barat yang paling lama menduduki Mesir -42 tahun- ia tidak banyak memberi pengaruh kepada sosio-budaya negara ini. Perancis adalah kuasa barat yang pertama dan paling singkat menjajah Mesir -3 tahun. Lamun, seperti cinta pertama ia yang paling banyak meninggalkan kesan terhadap Mesir.

Cuba tengok pada binaan tingkap rumah anda, tingkap yang tinggi serupa pintu, bidai kayunya yang biasanya diwarnakan hijau, sistem selaknya. Kemudian lihat pula pada rekabentuk anjung rumah anda, bentuk pagar besinya, ukiran hiasan dan sentuhan akhirnya. Selepas itu lihat lagi pada struktur bangunan itu sendiri yang menyediakan ruang kosong di tengah-tengah sebagai laluan paip buang dan pengudaraan -tapi di Mesir lebih dijadikan tempat pembuangan sampah.

Anda boleh bandingkan senibina bangunan ini dengan bangunan yang terdapat di Paris jika anda menonton filem-filem seperti Taken, The Bourne Identity atau The Pink Panther.

Selain itu, Perancis ada juga meninggalkan kesan dalam dialek Arab Mesir seperti kata-kata pinjaman 'bantaloon' iaitu seluar dan 'abajura' iaitu lampu meja. Tidak lupa juga kesan yang ditinggalkan pada budaya pemakanan orang Mesir iaitu kesukaan mereka sekarang memakan keju yang berbagai.

Akhir sekali, kita ada Hopital Faransawy ...

2 comments:

Abdul Munir Sanusi said...

Maka benarlah pendapat mengatakan Mesir itu Ummu Dunya

musafirtibbi said...

reminiscing mode..hehe.orang nak balik dah..terima kasih atas tunjuk ajar selama ini. tahniah atas kejayaan. semoga menjadi doktor yang cemerlang :)