Wednesday, July 13, 2011

Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Islam) Sultan Qaytbay 1479M


Sekolah rendah saya ialah sekolah meayu tertua di Malaya. Mula beroperasi sejak tahun 1886. Tuan-tuan boleh menemukannya di dalam buku teks sejarah tingkatan satu dan lima. Tetapi bagaimana pula rupanya sekolah rendah pada zaman pertengahan atau tepatnya sekitar 1479?

Saya pernah menulis tentang sabil sebelum ini. Pada asalnya sabil dibina secara sendirian. Setelah kedatangan Osmaniyya ke Mesir sabil dikepilkan bersama kuttab iaitu sekolah untuk kanak-kanak belajar membaca, menulis dan menghafaz Quran yang biasanya dibina pada tingkat atasnya. Ini sebagai memenuhi dua tuntutan rahmat Rasul yang mulia; memberi minum kepada yang dahaga dan memberi ilmu kepada yang jahil.

Sabil-Kuttab ini dibina oleh Sultan Qaytbay, sultan yang paling prolifik dalam pembinaan infrastruktur dalam sejarah Kesultanan Mamluk. Pada asalnya baginda hanya membina sabil sahaja manakala kuttab pula dibina pada tahun-tahun 1500-an oleh Osmaniyyah. Ia adalah antara yang pertama dibina secara sendiri tanpa dikepilkan pada masjid sebagaimana lazimnya.

Sepertimana projek-projek di bawah kelolaan baginda, sabil ini dibina dengan hiasan yang mewah sekali. Lihatlah arca pintu masuknya yang dihiasi dengan ablaq dengan warna berselang seli merah, hitam dan putih. Ambang pintunya pula dihiasi dengan batu marmar biru. Di dinding sebelah lagi dihiasi dengan medalion yang terpahat nama 'Sultan Al-Ashraf Abul Nasr Qaytbay'. Di sekelilingnya pula dihiasi dengan ukiran-ukiran relif ayat-ayat suci dari plaster stucco.

Beginilah rupa bentuk sekolah rendah pada zaman hari itu. Pada saya, ia akan membuatkan saya lebih rajin untuk bangun pagi ke sekolah setiap hari.

1 comment:

Unknown said...

takle masuk dalam ke skola ni