Tuesday, November 17, 2009

Takut dalam Cinta

Tak sangka akan bertemu lagi dengan kata-kata di atas di Topkapi. Dulu kata-kata tu tergantung di atas salah satu pintu Masjid Islah di Maahad Muhammadi. Zaman itu -sampai sekarang pun- tak tahu exactly apa maksud ayat tu. Apa pun ia menunjukkan kepentingan takut Tuhan yang menjadi elemen penting kepada wisdom.

Kemudian persoalan takut Tuhan ditanya Bro. Mohiyuddin ketika di MCIIUM -sekarang ni dah nama CENFOS. Katanya kenapa kita mesti takut Tuhan. Apakah sebab Tuhan ni jahat? Apakah sebab Tuhan ni samseng? Apakah sebab Tuhan ada neraka? Apalah sebab Tuhan boleh balas kerja jahat kita dengan bala bencana?

Tapi kata Bro. Mohiyuddin, kita takut Tuhan sebab kita sayang. Sebagaimana orang yang kita sayang, kita takut untuk buat sesuatu yang menimbulkan marahnya. Lebih-lebih lagi dengan tuhan. Begitulah takut kita kepadaNya.

Maka itu, kalau anda sayang seseorang janganlah buat benda yang boleh mendatangkan marah. Kalau dah tau dia tak tak suka, sudah-sudahlah. Tak usah ulang.

Juga, jangan marah, nanti kena jual.

3 comments:

djambu puadovich said...

yg aku ingat, bro mohiyuddin kejut subuh, suh gi masjid je...isk3

Abdul Munir Sanusi said...

pergh, menusuk kalbu ini entry...topkapi? banyak sejarah perlu dirungkai di topkapi...melawat smpi 3 kali pun still tak discover habis

Amermeftah said...

djambu:
keh keh keh, malang betul, dah la dia ingat setuden dia seko-seko ...

mun:
tapi duit dulu yg abes, nak masuk harem pon kena bayor teket lain, wuuu~