Monday, December 26, 2005

Mengintai batu...

The zam-zam and the dates and the zabit and the pistachios. Aku suka ayat ni. Tapi tak pernah ke tanah itu. Walaupun aku quote ayat ni. Walaupun aku letak tajuk tu. Walaupun naik kapal laut cuma tiga hari tiga malam. Naik belon nyata tak sampai sehari.

Semenjak dua menjak tahun tiga ni. Tiap-tiap hari pun kena intai slaid. Senin intai penyakit. Selasa intai cacing, kulat. Rabu jer tak intai. Kamis, Jumat cuti. Hari lain tak ada makmal.

Dalam tengah-tengah mengintai ni. Aku terpikir seswatu. Aku senyum. Gelagat budak-budak beratur berebut, tunggu giliran, intai slaid, pastu gerak pergi, orang lain pulak datang intai, macam hujjaj yang berebut nak kucup Hajar Aswad. Tinggal lagi tak ada guard dekat mikroskop tu. Intai pulak tu lama-lama, dalam-dalam.

Al-Mu3taz
As-Sayyid
Islam Kareem
Ahsraf

Ini sajalah rakan semakmal yang sudi menghulur tangan salam atau bersembang sepatah dua. Yang lain macam Ameer berdua, As-Sa3id, Al-7asan atau budak-budak yang aku suspek masi7 tak berapa layan. Tapi kalau nak intai slaid terpaksalah masuk membarengi diorang. Seksyen kami dua tiga kerat saja laki. Lain semua anak-anak gadis. Kalau duduk sorang-sorang alamatnya sampai ke sudah tak boleh intai. Lepas sorang-sorang anak gadis datang intai bertali arus tak habis-habis. Nak mencelah, kita alah.

Katanya Sayyidina Umar regarding Hajar Aswad, kau ni semata batu saja, kalau tak sabit Nabi kucup/ihtiram kau, aku buat dono jek kat kau...

No comments: