Tuesday, December 25, 2007

Mabrouk 3awasyir

"Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.

Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu) dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami). Serta Kami menyerunya: Wahai Ibrahim! Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar."




Inilah dia dzib7in 3a6'im yang dimaksudkan. Seekor kibash. Gambar yang dikirimkan oleh seorang kenalan di Rabat. Serupakah dengan kharuf kita di sini? Di Maghribi, kalau diucapkan selamat hari raya, mereka bakal menjawab dengan mabrouk 3awasyir. Bercakap tentang gerban, suka aku melihat orang-orang tua di korok kampung aku menyiang daging. Kalau ada keramaian, kerja-kerja menyiang daging diserahkan pada orang laki-laki. Mula-mula mereka ambil batang pisang dan diletakkan lintang di depan mereka. Kemudian mereka pacakkan/lekatkan pisau mereka dengan mata ke atas di atas batang pisang itu. Daging-daging pun disiang dengan melalukan sahaja di atas mata pisau. Tak perlu banyak bergerak tangan.

Adapun, banyak antara kita yang mengaku telah berkorban tetapi banyak pula yang menyumbang cuma. Apakah di sana ujud perbedaan berkorban dan menyumbang?



Jika dalam saku kalian punya 10 genih dan kalian keluarkan lima genih kepada yang memerlukan, kalian bukan berkorban bahkan baru saja menyumbang. Tetapi jika kalian saku kalian punya 10 genih dan kalian keluarkan semua atau lebih lagi maka barulah namanya berkorban.

Maka itu, harus dibedakan antara menyumbang dan berkorban...

No comments: