Tuesday, May 25, 2010

18 Cakar Penunduk Naga


Ketika Safwan Roslan giat menghentam hiburan Korea disamping menganjurkan hiburan Jepun sedang Hafizadam pula tekun mempromosikan hiburan Korea secara leluasa, saya telah selesai mengkhatam sebuah drama bersiri Tanah Besar Cina. Minat yang muncul sejak bangku sekolah tetapi terpaksa ditinggalkan sejak datang ke Mesir lantaran ketiadaan sumber.

Tian Long Ba Bu atau Demi-Gods and Semi-Devils atau versi komiknya oleh Tony Wong, Wira-wira Keinderaan, berasal dari sebuah wuxia -novel fiksyen Cina tentang wushu dan advencer para pendekar- yang ditulis oleh penulis prolifik dalam genre wuxia, Jin Yong. Pada saya beliau boleh dianggap sebagai Stan Lee versi timur kerana berhasil mencipta 'universe' beliau sendiri dalam 15 buah novelnya.

Setelah menekuni drama Tian Long Ba Bu saya telah mempelajari beberapa perkara.
  • Pertama, dalam wuxia orang Cina tak pandai membezakan jantina sampai boleh tertipu dengan perempuan yang diberi pakai baju lelaki dan topi saja.
  • Kedua, pendekar-pendekar Cina sangat kuat mujamalah. Contohnya kalau dipuji, "Wushu tuan sangat hebat," maka akan dibalas, "Tuan terlalu memuji saya."
  • Ketiga, kepentingan jemaah dalam dunia wuxia. Contohnya dalam sebuah episod Tian Long Ba Bu, anak-anak murid Wuyazi merayu supaya Xuzhu menerima mereka masuk dalam Carefree Sect kerana mengikut mereka sesiapa yang tidak mengikut mana-mana kumpulan akan dipandang hina dalam dunia wuxia.
  • Keempat, sejauh mana hebat pun wushu anda, anda tetap akan kalah dan hidup anda bakal musnah di tangan cinta. Sepertimana yang berlaku ke atas Duan Zhengchun dan para kekasihnya serta Wuyazi dan adik-beradik segurunya dalam Tian Long Ba Bu.
Wallahua'lam.

No comments: