Monday, May 03, 2010

Seberang Galata


Mengadap Sultan Setambul XXX

Galata ialah kawasan di seberang Halic atau Golden Horn sebelah utara. Walaupun di seberang air ia masih dalam Eropah. Mengandung menara Galata yang masyhur serta kawasan komersial dan pusat kewangan zaman Uthmaniyyah di sekelilingnya. Juga menjadi home bagi kelab bola sepak terkemuka Galatasaray.

Zaman dahuku kala, Galata ialah sebuah koloni milik The Most Serene Republic of Genoa. Sebuah republik merdeka di Itali - pada zaman itu Itali banyak berpecah kepada kerajaan kecil dan banyak muncul republik perdagangan maritim seperti Venice, Genoa dan Florence.

Asal-usul nama Galata

Daripada kata Calata dalam bahasa Itali yang bermaksud cerun landai lantaran bentuk muka buminya begitu. Dari kata Galaktos dalam bahasa Yunani yang bermaksud susu kerana pada zaman pertengahan kawasan ini digunakan oleh para penggembala untuk projek tenusu.

Daripada kata Galat yang bermaksud Celtic dalam bahasa Greek kerana dipercayai kawasan ini menjadi tempat perhentian puak Celtic sebelum mereka berhijrah ke Galatia di tengah semenanjung Anatolia iaitu di bandar Ankara zaman moden.

Galata di seberang sana ...

No comments: