Wednesday, May 26, 2010

Cerita Menara Jam Poros

Saya bukan nak cerita pasal asal-usul menara jam Poros ini sebab tak tahu sangat pun. Cuma dalam berjalan itu ada satu pasangan yang kami bajet kalaupun tidak Jepun, mungkin Korea, Tanah Besar Cina, Hong Kong atau Taiwan.

Tak banyak tempat menarik di Pula Poros jadi semua pun panjat bukit ke menara jam. Di situ ada seketul batu besar. Saya panjat naik berdiri lama-lama. Pelancong lain semua jeling-jeling kat saya. Saya pun cakap kuat-kuat sama I.K. Tan, "Semua orang mesti jaki tengok aku atas batu ni kan? Dia orang mesti teringin nak naik atas batu ni nak posing ambik gambar jugak kan? Hahaha, aku nak berdiri atas ni lama-lama nak tengok macam mana."

Tapi tiba-tiba dengar satu suara dari belakang dalam Bahasa Melayu, "Boleh turun tak?" Tengok-tengok minah yang kami bajet dari Asia Timur tu yang cakap. Aiyyah! Malu siot. Dia faham cakap Melayu rupanya. Orang sekampung rupanya. Dengan segan-segan aku turun, "Boleh, boleh, of course, naiklah, sila-sila." Dia pun balas, "Joking."

Malu sial. Silap Bajet.

Anarki di Athina XLVII

1 comment:

djambu puadovich said...

nasib baik tak termengumpat...kalau tak...