Saturday, May 22, 2010

Gunbad Taj-ol-Molk

30 Tahun Revolusi Islami XXXI

Gunbad-e Khaki atau Kubah Tanah ini dibina oleh Taj al-Mulk pengganti Nizam al-Mulk dan penasihat utama bonda Sultan Malik Shah. Keadaan kubah ini yang kelihatan berdiri sendiri dan kedudukannya yang terletak sedikit terkeluar dari kawasan masjid menunjukkan ia boleh jadi sebuah kutubkhanah, tempat ibadat peribadi atau ruang solat wanita yang mungkin berkait rapat dengan hubungan Taj al-Mulk dengan bonda sultan.

Walaupun kubah ini bukanlah kubah utama dan saiznya lebih kecil berbanding Kubah Nizam al-Mulk tetapi ia menjadi tarikan utama di masjid ini dan dianggap sebagai karya agung dalam senibina Turki Seljuk. Malah ukurannya -keharmonian antara ukuran menegak dan melintangnya- dianggap telah mencapai kesempurnaan matematik dan menjadi leluhur kepada senibina Gothic di Eropah pada zaman selepasnya.

Berbanding dengan kubah selatan yang terpaksa mengikut dan mengekalkan hiasan stucco pada dinding kerana dibina di atas binaan yang lebih lama, kubah utara mendapat sedikit kebebasan dalam menghias walaupun hanya menggunakan susunan bata yang beraneka arah. Kubah di utara ini dibina setahun dua selepas pembinaan kubah di selatan sana dan dikatakan ia dibina Taj al-Mulk untuk menandingi bahkan melampaui kubah pesaingnya Nizam al-Mulk.

No comments: