Thursday, October 27, 2011

Khutbah Raya Pulau Melaka

Kalau nak solat Aidilfitri di masjid Tok Guru mesti ambik sunnah. Makan dulu sebelum turun. Sebab tok guru baca surah Qaf dan surah al-Qamar. Kalau raya haji baru Tok Guru baca surah al-A'la dan al-Ghasyiah. Sebab orang nak cepat jemelih gerban. Ketika solat iktidal Tok Guru panjang. Bacaan iktidal dibaca penuh dan dikuatkan dengan tujuan mengajar ...


Berikut antara mafhum khutbah:

Khutbah raya kali ini Tok Guru memulakan dengan menyatakan bahawa hari raya bukan anjuran kerajaan tapi anjuran agama. Kerajaan pada zaman Nabi dahulu 13 tahun halang Nabi daripada buat kerja dakwah. Kita berhari raya kerana kita gembira dan kita diminta bertakbir sebagai menunjukkan kegembiraan itu yakni atas hidayah yang Tuhan beri. Kemudian Tok Guru menegaskan lagi, raya bukan tradisi tapi perintah agama.

Kemudian Tok Guru menyebut sebelum beraya kita berpuasa di bulan Ramadan. Ramadan itu bulan Quran dan kita dituntut untuk banyakkan berzikir dan sebaik-baik zikir itulah Quran. Dalam bulan Ramadan janganlah buat benda yang salah. Bulan Ramadan sebagai latihan dan kita mesti berazam supaya Ramadan akan datang akan lebih molek lagi.

Tok Guru berkata dalam Islam setiap perjumpaan umpamanya hari raya atau hari Jumaat mesti ada ucapan dan dalam ucapan itu mesti dibacakan ayat Quran mengikut isu semasa waktu itu. Sebab itulah Quran diturunkan dalam masa 23 tahun.

Parameswara menerima Islam lalu orang Melayu juga berduyun-duyun menerima Islam tetapi Islamnya tidak cukup kuat. Sepertimana anak-anak dibentuk oleh mak bapak maka orang Melayu pada zaman itu dibentuk oleh 'mak bapak' mereka iaitu penjajah. Akhirnya orang Melayu dipimpin oleh orang yang tak mengaji. Mereka ini buang Islam dan mengambil nasionalisme.

Berikutnya Tok Guru menyebut tentang tauhid dan tauhid yang paling mudah ialah seperti yang disebutkan dalam ayat yang dibacakan dalam solat tadi (Qaf: 9). Di mana Allah menghidupkan kembali tanah-tanah yang mati dengan hujan. Tok Guru menegaskan tidak perlu lagi tauhid yang kompleks lantaran muktazilah tidak wujud lagi.

Dalam Quran ada ayat untuk para pemimpin yang menganjurkan supaya memimpin rakyat seperti Nabi. Nabi banyak berdoa untuk umat kenapa umat tak mahu ikut Nabi. Malangnya Quran dibaca bukan untuk digali maknanya. Macam mana umat sekarang tak murtad kalau shahadah pun tak difahami. Kalau semua isi Quran diterima semua pun tak akan murtad.

Tok Guru menegaskan supaya jangan mengundi kerajaan yang tidak betul. Mengundi itu wajib dan Nabi ialah 'Perdana Menteri' pertama yang memegang semua portfolio.

Dalam Quran banyak ayat yang menceritakan tentang malaikat. Malaikat-malaikat ini antara kerjanya ialah berdoa untuk orang mukmin. Malaikat ini benda ghaib dan Quran diturunkan untuk mempin manusia tapi untuk mereka yang percaya perkara ghaib sahaja. Antara perkara ghaib itu ialah Kursi. Allah ada Kursi tetapi rupa lagu mana Allah sajalah yang tahu.

Dalam Quran juga ada suruhan dan larangan Tuhan. Jadi apa pun yang dibawa oleh tok nenek kita tak semestinya semua betul. Hanya Quran sahaja yang betul.

Sepertimana khutbah-khutbah raya sebelum ini, Tok Guru menekankan lagi tentang hutang-piutang. Hutang mestilah dibayar dan jangan ditangguh.

Pada penghujungnya,Tok Guru menyebut doa yang paling utama ialah doa di dalam solat. Bacalah doa dan zikir-zikir yang lengkap dalam rukuk dan sujud. Bacalah kalau solat seorang diri tapi kalau menjadi imam tak payah kerana tak mahu membebankan makmum. Tok Guru juga menganjurkan supaya bacaan dalam solat difahami mudah-mudahan mendapat khusyuk.

Khutbah ditutup dengan doa dan antara doa yang ditekankan ialah berkenaan hak royalti gas dan minyak Kelantan yang dirampas ...

No comments: