Saturday, October 22, 2011

Parthenon

Tadaaa~! Inilah dia Parthenon. Cantik kan? Macam Setan.

Otai Besar pun dah bengang. Nasib baik tak mengamuk. Apa nak buat. Kebetulan hari tu ada mogok dan demo besar-besaran. Jadi pekerja dekat Parthenon semua ikut sekali. Tiga tahun lepas kami ziarah Athens pun keadaan tak selesai lagi dan makin buruk pulak. Itulah pasal, kononnya nak save the best for the last. Ambik padah.

Untuk tidak mengecewakan kau orang atau tidak membuatkan kau orang tertanya-tanya inilah dia Parthenon sebelah malam.

Ini pula Parthenon ikut pintu belakang.

Parthenon ialah mercu tanda kota Athens malah untuk Yunani pun. Tapi mercu tanda inilah yang kami gagal masuk. Damn betul la. Apa pun Parthenon ini ialah kuil untuk Athena yang merupakan dewi penaung negara kota ini sejak dulu lagi. Parthenon terletak di dalam acropolis (kota tinggi/citadel) yang ada banyak lagi benda lain tapi Parthenon paling menonjol.

Pada zaman Osmaniyyah, sebuah menara pernah tumbuh di celah-celah Parthenon ketika ia bertukar menjadi masjid. Walaupun tabiat orang Islam mengitar semula monumen lama untuk bahan binaan, tapi orang Turki amat menghormati Parthenon.

Hanya ketika perang antara Turki Osmaniyyah dengan Most Serene Republic of Venice menjadi semakin rancak baharulah tanda-tanda kemusnahan kelihatan bilamana pemodal-pemodal korporat Venice membedil Parthenon bertalu-talu dengan meriam. Banyaklah kerosakan yang berlaku pada tiang-tiang marmar Parthenon. Nak dijadikan cerita, Turki Osmaniyyah pulak pergi simpan bertong-tong ubat bedil dalam Parthenon. Salah satu tembakan tepat kena simpanan serbuk belerang itu. KABOOM!

Anarki di Athina LVII

No comments: