Thursday, October 20, 2011

Masjed-e Qubbat-e ’Azim

30 Tahun Revolusi Islami XL

Burung merak di puncak kubah dengan ekor bercahaya.

Masih di dalam Masjid Sheikh Lotfollah. Adapun nama tajuk itu ialah nama lain untuk masjid ini yang maknanya ialah Masjid dengan Kubah yang Agung.

Adapun Sheikh Lotfollah itu ada royat membarikan beliau ialah seorang ulama dari Lubnan bermazhab syiah tentunya yang melarikan diri lalu langsung akhirnya menjadi mentua Shah Abbas II. Pun, pendapat yang lebih kuat ialah beliau merupakan imam pertama di masjid ini berdasarkan rekod tangga gaji dalam simpanan bendahari negara yang menunjukkan gaji beliau datang terus dari sumber keluarga diraja.

Masjid ini dihiasi dengan ayat-ayat Quran dengan khat thuluth di sekeliling kubahnya dan pada dindingnya yang menunjukkan perbezaan antara Syiah Imamiyyah dengan Ahli Sunnah serta penentangan Parsi terhadap Osmaniyyah.

Pada kubah dalam siri yang lepas misalnya, tertera ayat-ayat dari surah al-Insan, as-Shams, al-Kauthar yang menekankan kesucian jiwa dan balasan bagi mereka yang menyimpang dari jalan Tuhan -merujuk kepada Osmaniyyah.

Dalam ruang solat pula -sanctuary- dihiasi dengan surah al-Bayyinah selain syair-syair tawasul dan permohonan syafaat daripada Ahlul Bait dan Imam yang dua belas.

Mat, Ayip, Asle boleh ingatkan tak nama minah ni?

Apa yang menarik ialah pada bahagian dalam kubahnya yang seakan-akan bertukar warna daripada kebiruan kepada kekuningan mengikut peredaran matahari dan perubahan cahaya. Lebih menarik lagi, seperti yang diterangkan seorang gadis tempatan yang aku lupa namanya. Ditengah-tengah kubahnya kelihatan seolah-olah ada seekor burung merak dengan cahaya sebagai ekornya.

No comments: