Sunday, November 06, 2011

Ancient Agora of Athens


Dulu aku ingat agora ni pasar. Rupanya agora ialah tempat perkumpulan masyarakat. Sebab orang Yunani purba tak ada masjid, maka mereka membuat tempat khas yakni agora untuk berhimpun. Semua lelaki merdeka akan berkumpul di situ untuk mendengar kenyataan kerajaan, pembentangan peraturan baru atau menjalankan tugasan tentera.

Bila masa berlalu, timbul kegiatan perniagaan mengambil peluang perkumpulan masyarakat di situ. Lama lagi masa berlalu, masyarakat mula tinggal di situ. Banyak monumen di sini yang aku tak mampu nak ceritakan semuanya. Kerana keadaan masing-masing yang dah uzur dan tak nampak rupa. Padahal, aku lebih banyak kepada dah lupa sebab dah lama sangat tinggal. Dalam agora ni ada pasar, istana, kuil, mahkamah dan tempat cetak (tempa) duit.

Patung yang di atas tu ialah patung seekor gergasi (gigantes). Gergasi dalam mitos Yunani biasanya digambarkan mempunyai kaki serupa ular dan semuanya masih ada six-pack walaupun muka nampak dah tua berjanggut.

Ada sebuah filem menarik bertajuk Agora yang menceritakan tentang kehidupan seorang ahli falsafah wanita Yuanani purba bernama Hypatia. Kematian Hypatia dianggap sebagai pengakhiran era klasik. Dalam filem ini juga digambarkan sikap masyarakat Kristen awal yang berlatarbelakangkan Iskandariah, Mesir sekitar kurun keenam.

Anarki di Athina LVIII

No comments: