Sunday, November 13, 2011

EMRO


Sekali lagi aku mengikut rapat dan menjadi saksi obsesi Wamap. Kali ni dia obses dengan Kucing Mau Mesir. Famili Wamap memang penggemar kucing tegar. Sanggup habis lapan ratus untuk beli kucing. Siap orang pecah rumah curi kucing lagi.

Maka aku dengan semangat setiakawan pun turutlah Wamap sama-sama mendaki bukit Mokattam bonceng motor cabuknya itu. Bergegar-gegar motor Wamap panjat bukit lagi-lagi kena tangung aku yang besar gajah ni. Kalau orang mengandung maunya gugur dah. Cuak aku takut relai motor tengah jalan.

Ini kali kedua aku sampai Mokattam. Mokattam pada aku suatu wonder. Nun di atas bukit sana terpisah dengan dunia luar ada satu lagi bandar yang cukup lengkap dengan KFCnya, Pizza Hutnya, Kheir Zamannya. Tapi kalau tuan-puan yang rajin talaqqi dengan Sheikh Dr. Yusry Jabir al-Hasani mungkin dah biasa.

Dekat sinilah Wamap nak cari EMRO atau Egyptian Mau Rescue Organization yang dia jumpa dalam internet ketika memenuhi tuntutan obsesinya. EMRO ialah sebuah agensi bebas yang dibiaya oleh pihak persendirian atau derma dari korporat-korporat.

EMRO menawarkan khidmat veterinari selain memberi didikan kepada masyarakat agar lebih menyayangi kucing. Selain itu EMRO juga menerima kucing-kucing dari tuan yang sudah tak mampu atau tak mahu bela. Selain 'menyara' kucing-kucing jalanan sekitar Mokattam, EMRO juga menjadi agensi 'anak angkat' untuk sesiapa yang sudi menagmbil kucing-kucing Mau dari situ. Itulah niat Wamap datang ke sini.

EMRO pernah masuk dalam National Geography.

Vet dekat situ yang kasi tour.

Tempat tinggal kucing-kucing. Sofa disediakan untuk kucing cakar. Ini masa makan.

Terjegil.

Bilik bedah.

Kucing dalam wad, baru lepas kena operate.

Receptionist kat opis.

Kucing-kucing sayang Wamap.