Thursday, November 10, 2011

Nilometer 861M

Tahun lima ialah kali kedua aku lulus periksa tanpa durr tani. Aku mintak izin mak bapak untuk tak balik cuti. Lepas advencer Yunani aku jalan-jalan lagi dengan I. K. Tan menyusuri sungai Nil ke selatan di penghujung Pulau Roda. Tak tahu pulak kena bayar tiket lapan genih untuk masuk Nilometer ni ...

Sebagai meneruskan tradisi sejak zaman Firaun, Khalifah al-Mutawakkil memerintahkan Nilometer atau Miqyas el-Nil dibina. Arkiteknya ialah seorang ahli falak dari Turkestan bernama Abu'l 'Abbas Ahmad ibn Muhammad ibn Kathir al-Farqhani atau Alfaragnus di Barat.

Nilometer digunakan untuk mengukur banjir musim panas tahunan Mesir setiap Jun hingga September. Banjir ini yang sudah maklum meninggalkan mendakan lumpur pada lembah Nil. Maka semakin besar banjir semakin banyak mendakan semakin subur tanah semakin banyak hasil. Dari sinilah cukai dan ufti tahunan dikira.

Miqyas el-Nil terdiri daripada sebuah 'perigi' besar yang ditengahnya 'tersangkut' sebatang tiang. Pada tiang itu ada senggatan lebih kurang setengah meter setiap senggat. Banjir yang palig ideal adalah pada ukuran senggatan ke 16. Terkurang maka mungkin jadi kemarau dan kebuluran. Terlebih maka mungkin jadi kemusnahan.

Setiap tahun, jika cukup 16 senggatan upacara Fath al-Khalij atau The Opening of Canal, sebuah pesta gilang-gemilang akan diadakan beberapa hari yang dihadiri khalifah, sultan dan pasha. Sungai nil dipenuhi dengan perahu sampan berhias. Empangan tanah yang menutup Khalij (akueduk) akan dipecahkan dan akan mengairkan Kota Kaherah.

Sebelum hari yang dijangka banjir, mereka akan lumurkan tiang Nilometer dengan kasturi dan kunyit (zaafaran), sebuah khurafat dengan harapan mendapat banjir yang ideal. Jika tidak cukup bacaan, pesta akan diganti dengan puasa dan solat istisqa'.

Bangunan luar Nilometer berbentuk kon, seperti kebiasaan senibin bentuk kon, berasal daripada zaman Osmaniyyah. Hiasan pada silingnya yang kilau-kemilau berasal dari zaman Muhammad Ali Pasha. Pada dinding-dindingnya terukir dengan khat kufi ayat-ayat,

"And We send down from the sky blessed water whereby We give growth unto gardens and the grain of crops,"
(50:9)

"Seest thou not how Allah sendeth down water from the sky and then the earth becometh green upon the morrow? Lo! Allah is Subtile, Aware."
(22:62)

atas perintah Ahmad Ibn Tulun menggantikan ukiran kelolaan Khalifah al-Mutawakkil sebagai menunjukkan kemerdekaannya daripada Khilafah Abbasiyyah. Selepas Empangan Aswan dibina. Banjir pun tidak terjadi. Nilometer pun hilang fungsi ...

No comments: