Wednesday, April 08, 2009

Bagh-e Melli

30 Tahun Revolusi Islami IV

The National Garden

Kawasan milik kerajaan ini mengandung Kementerian Luar Iran dan beberapa muzium (mozeh dalam bahasa Parsi) termasuk Muzium Negara Iran.

Kementerian Luar Iran. Mesti mencabar kerja kat sini. Hubungan dengan Amerika pun tak setel. Hubungan dengan Mesir pun tak setel.

Pintu gerbang ini dibina pada tahun 1906 oleh pemerintah dinasti Qajar yang terkenal dengan korupsi dan tidak efisyen. Pemerintah-pemerintah Iran zaman dulu kebanyakannya bukan berbangsa Parsi tapi Turki. Gerbang yang memaparkan motif-motif moden seperti mesingan menggantikan motif pedang. Juga terdapat pengaruh Barat dan Kristen dimana ada dua malaikat kanak-kanak memangku ayat pertama surah Al-Fath, ayat biasa yang diletak di pintu-pintu. Nama-nama Allah, Muhammad, Ali, Fatimah, Hasan dan Husin dipaparkan juga lantaran faham syiah yang dipegang.

Akhir sekali, lambang Singa dan Matahari, simbol bangsa Parsi di pintu pagar yang bakal kita jumpa lagi nanti.

Susah juga nak terjemah National Garden. Kalau terjemah jadi Taman Negara, nanti orang terbayang hutan lindungan walaupun dalam bahasa Inggerisnya national park. Takkan nak terjemah jadi Kebun Negara?

No comments: