Sunday, April 19, 2009

Ha-kho-me-ne-shi

30 Tahun Revolusi Islami V

Paulo kata, kalau nak jalan-jalan jangan pergi muzium. Katanya walaupun naishat ni agak tak munasabah tapi kita ke tempat orang bukan nak tengok masa lampau. Kita nak tengok, belajar dan feel apa yang berlaku sekarang. Tapi sebab Iran ni misteri dan orang cuma sibuk bincang Turki Uthmaniyah sampai lupa atau tak tahu apa yang jadi kat Iran masa tu maka aku kira oklah. Apa pun, aku agak tak boleh belah dengan orang yang cuba melawak konon mesra walaupun tak pernah kenal dengan berkata, "Ni kija melanjong ko mengaji nih, huhu."

Orang Mesopotamia (Iraq) kononnya yang pertama buat roda. Yang ini umurnya 4000 tahun jumpa dekat satu ziggurat. Bila tengok tayar ni aku teringat cakra Asoka yang dekat bendera India tu. Tapi yang tu ada 24 lidi.

Singa ni nampak macam patung guardian lion yang dekat pintu masuk tokong atau dewan-dewan perniagaan cina.


Phuong kata dua tiga hari sebelum kami sampai dia baru habis exam sejarah Iran yang memang kena ambil. Bayangkan betapa susahnya nak belajar sejarah Iran dalam bahasa parsi. Empayar Achaemenid jadi Hakhomeneshi, Xerxes jadi Khoshoyorsho. Payah gila dia nak sebut kat kami.

Kalau yang kat depan tu Kurush (Cyrus) maka yang kat belakang tu Darius. Kalau yang kat depan tu Darius, maka yang kat belakang tu Khosyoyorsho (Xerxes yang konon dalam filem 300 walaupun itu tipu sebab dia tak pernah turun ke medan perang, jeneral dia saja turun).

Serdadu Parsi.

Kita cuma tahu sphinx yang dekat Mesir saja. Tapi dari Greece sampailah Parsi pun ada sphinx. Keling pun ada sphinx.

Patung Khosyoyorsho gamaknya. Dekat jubah sebelah kiri ada tulisan elamite dan sebelah kanan ada tulisan hiroglif Mesir sebab Parsi waktu itu menjajah Mesir.

Orang Parsi zaman dulu suka dreadlock dengan janggut.

Patung lembu dekat tiang pagar di Persepolis.

No comments: