Saturday, April 05, 2008

Belah Mulut...

...Shaimaa' yang baru lahir,
dan aku pula cerah perut dan berak cair.

Sampai tiga hari tidak habisan.

Dulu-dulu tinggal di rumah nenek, ada sepohon jambu air yang besar di belakang rumah. Kalau diserang berak cair, boleh saja buka jendela rumah dan petik sehelai dua pucuk jambu yang mana-mana tercapai dek tangan dan terus memamahnya.

Selalu penawar yang ditawarkan orang ialah teh kelat dan pekat. Saudara Haikal pula membancuhkan aku segelas air garam buat pencuci perut. Salah seorang kembar pula nasihatkan agar dimakan pisang banyak-banyak supaya bolehlah semuanya dihambur keluar.

Tetapi aku berserah kepada Gusti Allah setelah berusaha dengan comoran minyak Mestika di perut selain mengharapkan doa orang lain dan berulang-ulang ke kamar seni.

Sebetulnya, aku tak boleh bercakap banyak dari hal majlis ini...


Shaimaa' Ahmad Muhaimin

Anaknya Kang Muhaimin yang nomor dua. Beranak di rumah dan disambut sendiri dengan tangan bapaknya. Sudah banyak dan puas dikisahkan bapaknya sendiri di 'Ulama Ummah'. Tak perlu atau tak layak aku kisahkan lagi. Boleh baca sendiri.


Sudah dua kali aku tidak hadir majlis belah mulut. Pertama belah mulutnya Daing Imam Al-Fateh kerana maklum saja aku bukan orang yang berpagi-pagi. Harap Kak Daing tidak berkecil hati kerana bukan majlis anak Kak Daing saja yang saya tak hadiri, majlis anak orang lain juga.


Belah Mulut.


Kerat jambul.


Ramai-ramai berselawat ke atas Muhammad Sang Rasul.


Lobang hidongmu tatap menjadi poujaan hatikou...


Boleh jadi sedang mengumumkan nama anaknya...


Anak anak perempuan 'aqiqahnya ialah seekor biri-biri atau kambing.