Saturday, April 12, 2008

Dari Perlembahan Nil ke Dataran Syam IX

Episode Akhir

Malam akhir setelah makan sofihah, masih mahu memburu unta panggang. Juga masih belum naik ke bukit Qasioun. Orang tua-tua pula masih belum puas lagi, mahu mencari satu dua makam lagi.

Angin mula bertiup galak.


Tapi awal-awal lagi dibawa ke tempat Ust Nasir dan Hamdan. Ke tempat budak-budak DQ. Ke Markaz Qur'an. Memang untuk semua. Umumnya. Tapi untuk mereka khasnya. Markaz yang kemas, sistematik dan serba moden. Tiada yang seumpamanya di tanah hitam Nil. Kerana dataran ini terkenal dengan sheikh-sheikh qurra' yang sanadnya baharu 27 generasi daripada Nabi. Kerana sheikh-sheikh qurra'nya lebih serius, fokus dan tidak meminta upah. Dapatkan sehelai dua poster. Berangkat pergi.


Tetapi hujan sudah mula turun.


Muka-muka menahan beku.

Naiklah ke bikut Qasioun setelah meng'hijake' sebuah servis. Ditunjukkan tempat istana Pak Long. Berhenti di tepi jalan dekat tempat yang paling tinggi dan panorama indah. Angin semakin ganas. Sejuk mencengkam. Tapi tetap berbaris juga bergambar.


Malam di Syam. Katanya Ust Nasir cahaya-cahaya hijau itu masjid. Tapi tak jelas nampak di sini. Yang besar tinggi di tengah-tengah itu Four Seasons Damascus dan di sebelah kirinya Masjid Besar Umawy.


Masjid Besar Umawy dalam cahaya.

Sudah sejuk ketar.


Turun bukit. Masuk semula ke celah-celah pasar. Memburu unta di tengah malam. Khalas. Kempunan. Orang tua-tua minta ditunjukkan makam Sultan Nuruddin Zanki. Dalam bangunan usang tanpa terjaga inilah dia bersemadi. Sultan Nuruddin Zanki yang bermimpi dua Yahudi menggali makam cuba merosakkan batang tubuh jasad Nabi. Nabi berkata padanya: "Dua anjing merah sedang bersedia menerkam makamku. Buru mereka." Lalu dia memacu kuda segera ke Kota Nabi menghalang kerja keji Yahudi.


Dalam jalan pulang Ust Nasir belikan manisan Nablusi dan Madlukah. Harus makan segera kerana tidak tahan lama. Manisan Syam banyak yang berair. Sedap. Hujan sudah serik. Angin masih buas. Dalam gelap-gelap tiga pagi, separuh isi rumah dan tamu-tamu Ust Nasir iringi kami. Membawa barang-barang Senu yang banyaknya. Menghantar ke stesen teksi. Dengan begitu sahaja kami tinggalkan mereka setelah bersama selama hampir tiga hari. Setelah berbincang dan bertengkar dengan para pemandu. Tawar-menawar. Kami berangkat pergi melangkah ke Jordan di sebelah. Dengan di pandu angin laju serba tajam.

Sekian, Syam...


No comments: