Saturday, January 17, 2009

Kuil Wahyu

Kalau nak tau, Siwa ialah antara kawasan yang paling lama yang masih didiami manusia (oldest continuously inhabited) setanding dengan Jericho, Damsyik dan Fayoum.

Kuil yang dibina Firaun Amasis dengan tujuan politik demi mengambil hati dan mendapat sokongan suku-suku Libya.

Sejak kurun ketujuh sebelum Masihi lagi, Siwa sudah terkenal dalam alam Yunani kerana kewujudan peramal/perantara (oracle) di kuil wahyu dewa Amun.

Pun begitu Amun ini bukanlah Amun yang sama dengan dewata Mesir. Sebaliknya Ammon ialah dewa suku-suku Libya. Orang Yunani menggelarkan ia Zeus Ammon kerana Zeus setaraf dengan Amun Mesir.

Kesan tulisan Hieroglyph yang masih tinggal.

Iskandar Agung/Alexander The Great (bukan Iskandar Zulkarnain) pernah melawat kuil ini demi ingin mendapatkan kepastian apakah dia anak kepada Zeus.


Tasik Garam di kejauhan. Orang-orang Siwi tidak membeli bekalan garam mereka. Dapatkan terus dari sumber alami. Kami tak pergi ke sini sebab drebar degil.

Lubang/gua tempat menyimpan senjata ketika perand dunia kedua. Gurun barat dan gurun Libya sangat sinonim dengan perang dunia.

Bilik penghadapan peramal/perantara.

Ammon ialah dewa ramalan suku-suku Libya yang menyerupai domba jantan. Setelah peramal mengkhabarkan Iskandar adalah anak ekpada Zeus Ammon, dia mula memakai topi keledar atau mahkota yang mempunyai dua tanduk seperti 'ayahnya'.

Gezirah Balah, Gezirah Malah XVII

No comments: