Tuesday, January 27, 2009

Panchor

Jamban belakang rumah Tok Minah. Seram sungguh kalau tiba-tiba senak perut tengah malam. Itulah doa kami selalu kalau balik kampung, janganlah nak terberak. Tapi sekarang dah ada jamban di dalam.

Rumah zaman hari tu, biasanya akan ada lubang di celah papan lantai untuk kencing. Biasanya jugak untuk budak-budak saja. Orang tua boleh kencing di luar. Sebab rumah zaman hari tu jambannya biasanya di luar. Budak-budak takut nak turun.

Orang zaman hari tu lebih Islamik dalam senibinanya. Jamban tempat kotor, rumah setan pulak tu diletakan jauh-jauh. Jarang-jarang kalau di dalam pun diasingkan dengan bilik mandi. Sebab orang zaman hari tu tau, bilik mandi tu tempat turunnya rahmat. Fakta ni selalu dilupakan atau tak diketahui langsung orang zaman sekarang yang bilik airnya terlalu mengikut reka bentuk barat. Jamban dan bilik mandi disekalikan.

Rumah tok ayah aku, bukan setakat ada lubang budak-budak kencing. Dekat bilik tidur lama, lantai bawah katil, boleh dicabut dua tiga keping papan. Lubang untuk escape kalau jadi apa-apa.

Panchor ialah bilik air dalam sebutan orang Pulau Pinang...

4 comments:

Amberan said...

kalo akmal sakit perut tok minah pi teman kot.

Abg Am

anak nah said...

Hahaha, nasib baik tak cerita kaedah berak zaman kecik. Bawak cangkul...

Amberan said...

lagi cenggih..
melepaih dlm plastik..
pastu baling cam missile

Anonymous said...

INSERT