Monday, January 19, 2009

Temple of Olympian Zeus

Kuil raksasa ini ialah projek mega diktator-diktator Athens demi menandingi Kuil Atremis di Ephesus tetapi terbengkalai apabila diktator-diktator digulingkan.

Ketika Athens kembali di bawah payung demokrasi, projek ini dihentikan atas sebab pembaziran kerana semata-mata tujuan kemegahan.

Tetapi Hadrian (lagi) sebagai seorang philhellenic berjaya menyiapkan kuil ini namun tetap musnah oleh serangan orang gasar.

Ada yang percaya, ia tidak pernah disiapkan kerana kos yang terlalu tinggi.

Gambar kulit depan buku Lonely Planet Greece diambil dari tiang yang sudah tumbang di tengah.

Orang-orang Turki punya kepercayaan pelik tentang kuil ini. Mereka memanggilnya Istana Balkis dan percaya ratu itu pernah tinggal di sini.

Gubenur Turki di Athens, Tsisdarakis, pernah meletupkan sebatang tiang kuil ini bagi tujuan mendapatkan bahan binaan untuk Masjid Monastriaki.

Yang menunjukkan, Islam tidak bersifat sentimental dan kurang mementingkan hal-hal yang lepas tetapi yang lebih penting ialah sekarang dan menuju ke depan.

Hal yang sama dilihat pada nasib Colossus of Rhodes (tinggalan gangsanya dijual oleh Khalifah Muawiyah kepada saudagar Yahudi) dan Pharos Lighthouse (runtuhannya diambil sebagai bahan binaan kota Qatbay).

Pun, Tsisdarakis bukanlah orang pertama yang berbuat demikian. Sebelum itu pun orang Yunani sendiri menggunakan tinggalan kuil ini untuk membina gereja.

Sudahnya projek mega ini tinggal menjadi 'kuari' sahaja.


Anarki di Athina VII

No comments: