Sunday, March 15, 2009

Gebel Mawta

Ya tuan-puan, seperti tajuk di atas dan papan tanda dalam gambar, inilah Gunung Mati/Orang-orang Mati.

Sebelum masuk ke sini, musyrif kami Ust Rahim yang sebenarnya seorang pandai jin menyarankan agar semua banyak menyebut nama Tuhan dan kurang bergalak-galak.

Ya, seperti yang tuan-puan fikirkan. Langit pun kelihatan aneh kerana banyak presence of unnatural beings di sini.

Tetapi Sheikh Idris dengan selamba berkata, "Jom naik atas. Cepat sikit!"

Pintu masuk ke lubang-lubang kubur bernombor.

Liang-liang lahad si mati.

Kuburan yang sekali-sekala nampak semacam kubu-kubu perang atau sarang-sarang undur-undur puyuh (ant lion).

Gebel Mawta ialah salah satu jasa perang dunia kedua. Nekropolis yang ditemukan oleh penduduk tempatan secara tidak sengaja ketika menjadi tempat perlindungan di zaman perang.

Penduduk Siwa yang don't give a damn kepada dunia luar berbaik dengan kuasa paksi Itali ketika perang yang memberikan mereka hadiah-hadiah dan membawa masuk barang-barang aneh seperti kereta. Mereka kecewa ketika British datang menyerang Itali di situ dan membakar kereta-kereta tetapi kerana mereka don't give a damn maka mereka ok saja.

Kuburan Gebel Mawta menjangkau usia sejak zaman firaun terbukti dengan lukisan-lukisan dari zaman itu pada dinding beberapa bilik kubur. Walaupun dilarang memukul gambar, aku tetap curi-curi cuba tapi ini saja hasilnya.

Pun, gambar sebenarnya ialah seperti ini yang boleh dilihat dan dicopy dengan mudah dari laman web muhafazah Matruh sendiri. Jadi aku tak faham kenapa mesti ada larangan memukul gambar.

Sekeping cranium si mati tertinggal bersama-sama keping-keping batu.

Seketul ulnar si mati yang dibiarkan begitu saja dan banyak lagi tulang-tulang berserakan di belakang sana. No wonder begitu banyak presence of unnatural beings di sini. It's a damn all you can eat buffet!

Gezirah Balah, Gezirah Malah XXII

No comments: