Wednesday, March 25, 2009

Hari Internasional

what i learn so far

Pakaian kebangsaan Sudan. Wanita rantau itu memakai pakaian ala-ala sari yang berwarna ranggi tapi kain menutup kepala dan pusat. Sudan ialah sebuah negara Arab seperti Somalia.

Pelita ayam dari Benua Keling. Di belakang gambar Gandhi dan Nehru. Karom berasal dari India. Orang-orang India marah pada filem Slumdog Millionaire kerana hanya memaparkan sebahagan kecil India. Memusatkan tumpuan kepada kawasan setinggan. Muslim dan Hindu hidup aman tetapi rusuhan agama berlaku selang sedekad. Masing-masing nampak kurang jujur demi maruah negara.

Pengaruh Syiah di Tanah Melayu.

Mangsa salah faham dua tahun berturut. Saudara, ini tudung saji, bukan terendak. We use this to cover our food, not our head!

Tarian dari penuntut Chad -semua tarian dari rantau itu i.e Sudan, Somalia, Eritrea hampir sama- yang sekali-sekala menggiurkan semacam pole dance.

Orang-orang (Malaysia terutamanya) lebih suka melawat dan melepak di pondok negara sendiri yang menjadikan hadaf Hari Internasional kurang tercapai. Aku datang lewat dan budaya Timur Tengah memang membosankan kerana semuanya lebih kurang.

No comments: